fallback

Удивителният живот на Джани Аниели

Шефът на Fiat бе икона не само в автомобилната индустрия, но и в политиката, футбола и дори в модата

Никой не би оспорил, че Джани Аниели е една от най-ярките и влиятелни фигури в историята на автомобилната индустрия. Човекът, който превърна Fiat в империя, Ferrari - в машина за пари, а Juventus - във футболен гигант, е роден на 12 март 1921 година в семейството на Едоардо Аниели, сина на създателя на Fiat Джовани Аниели, и на принцеса Вирджиния Бурбон дел Монте деи Принчипи ди Сан Фаустино.

  Джани Аниели на корицата на списание Time        Наричан от всички "Адвоката" - заради образованието му и за да го отличават от дядо му - Джани Аниели бе предпримач, собственик на Fiat, пожизнен сенатор... Неговите компании произвеждаха цели 4.4% от италианския Брутен вътрешен продукт, даваха работа на 3.1% от работещите в страната и осигуряваха 16.5% от всички разходи за изследователска и развойна дейност в нея. Аниели без съмнение бе най-богатият италианец на съвременната епоха. Говореха, че всички италиански политици били в малкото му джобче. На всичкото отгоре елегантният му, но и леко екстравагантен стил на обличане години наред повлияваше модните тенденции. Легендарният моделиер Нино Черути казваше, че Адвоката бил главният му източник на вдъхновение.      Необикновеният стил на Аниели често бе обект на подражание. Той бе прочут с навика да носи часовниците върху ризите си

  Джани завършва лицей в Торино и след това служи в италианската армия по време на Втората световна война. Танковото му подразделение е пратено на Източния фронт, където Аниели е раняван два пъти. После служи в Северна Африка, където отново е ранен - но не в битка, а е прострелян в ръката от германски офицер след скандал заради жена в бар. След капитулацията на Италия окупационните американски войски го назначават за офицер за свръзка заради отличния му английски.      Аниели (третият отляво) по време на Втората световна война        Междувременно дядо му Джовани е принуден да се оттегли от Fiat заради ролята си във войната, и да остави компанията под управлението на Виторио Валета. Младият Джани обаче остава в компанията и се учи на принципите на управлението, за да поеме на свой ред властта през 1966. Междувременно се е оженил за Марела Карачоло ди Кастаньето - наполовина американка, наполовина благородничка от Неапол. Джани обаче вече има славата на неукротим плейбой, сред чийто завоевания са популярната тогава Памела Хариман, актрисата Анита Екберг и дори самата Джаки Кенеди.      Сватбата с Марела Карачоло. Въпреки легендарните му изневери двамата останаха заедно до смъртта на Адвоката. Г-жа Аниели почина през 2019 година         През 1954 се ражда синът му Едоардо II, който обаче не показва никакъв интерес към автомобилите и вместо това изучава религия в Принстън. През 2000 година се самоубива, скачайки от един мост край Торино. Наследството се предава по линия на дъщерята на Джани Аниели, Маргерита Аниели. Тя е майката на Джон и Лапо Елкан, които днес управляват фамилния холдинг, но освен тях има още пет деца от втория си брак с граф Серж де Пален.       Сред множеството завоевания на Аниели е и самата Жаклин "Джаки" Кенеди. Двамата изкарват бурен романс сред подходящата атмосфера на остров Равело       След като поема Fiat през 1966, Джани бързо превръща националната компания в глобален играч. Отваря заводи в Южна Америка, създава международни съюзи и джойнт-венчъри като Iveco, и пробива дори през Желязната завеса с лицензионния договор за производства на Fiat 124 в СССР и на Fiat 125 и 126 в Полша.      Аниели винаги е държал да ползва само автомобили, произведени от собствените му компании. Често това бяха поръчкови единични бройки, задължително с автоматик. Адвоката бе прочут и с това, че винаги държеше сам да кара колите си        За връзките му в политиката се говорят легенди; твърди че, че почти няма италиански министър-председател, избран без неговата благословия. До голяма степен именно Аниели е човекът, успял да победи профсъюзите в Италия и да сложи край на вълните от масови стачки през 80-те. При една от тях, обхванала заводите на Fiat, Аниери организира 40 000 свои работници да разкъсат блокадата на стачниците. Синдикатите губят влиянието си и не са си го възстановили напълно дори до днес. Тези събития вдъхновяват сатиричната пиеса "Тромпети и малини" на Нобеловия лауреат Дарио Фо. През 1991 Аниели е обявен за пожизнен сенатор. Чрез групата на билдербергерите изковава близки познанства с фигури от международната политика и банков сектор. Сред близките му приятели са Хенри Кисинджър и Дейвид Рокфелер.       С шефа на Ferrari Лука ди Монтедземоло        Освен всичко, Аниели бе могъща фигура и във футболния свят като собственик на "Ювентус", който под негова власт се превърна в най-силния италиански отбор, засенчвайки дори гигантите "Милан" и "Интер".  Всяка сутрин в 6 часа, независимо къде се намира, Аниели се чуваше по телефона с президента на "Юве" Джампиеро Бониперти.       Аниели с голямата звезда на "Ювентус" през 80-те - Мишел Платини         Към края на живота му разклатеното здраве му попречи да използва по-пълноценно изкования от него самия съюз между Fiat и General Motors. В крайна сметка начинанието се провали, до голяма степен и заради хаоса в американската компания по онова време. Но то очерта пътя за бъдещето и за създаването на групата Fiat-Chrysler.      Папарашка снимка на вече възрастния Аниели по време на почивка край Сардиния           Аниели, вече болен от рак, се оттегли през 1996. По замисъл трябваше да го наследи Джовани Алберто Аниели, неговият племенник, но той почина само година след това, едва 33-годишен, от рядка форма на рак. Така управлението се прехвърли към Джон Елкан, внука на Аниели. Самият Адвокат си отиде през 2003 след дълга битка с рак на простатата. Беше навършил 81 години.

Освен всичко друго този необикновен човек бе запален почитател на автомобилите (вижте неповторимата му колекция тук), а също и автор на безчет афоризми. Ето и някои от най-паметните фрази на Джани Аниели.       Най-паметните фрази на Джани Аниели (ГАЛЕРИЯ):

fallback
  • #3
    анонимен ( преди 3 години )
    Фиат за съжаление загуби силата и влиянието си последните 15 години. Вярно е, че Серджо Маркионе го направи умишлено, за да заложи на американските пазари, но е тъжно, че исторически едни от най-големите иноватори сега имат 3 модела. Всяко зло за добро.
  • #2
    анонимен ( преди 3 години )
  • #1
    МК ( преди 3 години )
    Италианците знаят как да произвеждат спортни автомобили ,Алфа C4 .Воксваген за ***..
fallback
Последни