fallback

Колите над 20 години у нас са вече близо 50%

Асоциацията на автомобилните производители иска държавна политика за промяна на автопарка в България

Не е новина, че автомобилният парк у в България е изключително остарял, но през последните години беше започнала плаха промяна към подобряване на съотношението между пласираните нови и употребявани автомобили на преклонна възраст. С идването на COVID-19 тенденцията пак се обърна, обявиха в своя позиция от Асоциацията на производителите на автомобили.

По официални данни, в края на 2020 г. средната възраст на автомобилите, които се движат по българските пътища, е над 19 години. Леките автомобили до 5 години са само 6%, а повече от 70% от автомобилите са над 15 години. За съжаление през първия месец на 2021 година ситуацията продължава да се влошава със застрашителни темпове. Така България значително изостава от другите европейски страни по отношение на използването на екологични и безопасни превозни средства и към настоящия момент автопаркът в нашата държава е отчайващо стар, морално и физически.

„Само през месец януари на 2021 година броят на автомобилите на възраст над 20 години се е увеличил с 8% спрямо същия месец на миналата година (със 109 703 броя), като тези автомобили са достигнали рекордно висок дял - 48% от всички регистрирани ППС в България, или 1 845 856 броя ППС от общо регистрирани 3 813 677 броя. Това означава, че половината от използваните автомобили в нашата държава имат стандарти за екологичност и безопасност отпреди 20 и повече години, коментира Храбрин Иванчев, председател на Асоциацията на автомобилните производители.

От организацията подчертават, че връзката между възрастта на автомобилите и тяхната сигурност е доказана в световен мащаб. Използването на стари коли, в лошо техническо състояние, без да са оборудвани със съвременни технологии за безопасност и екологичност, пряко води до значително по-висока смъртност при пътни произшествия в България и до замърсяване на въздуха с вредни емисии, което също е изключително важен фактор за продължителността и качеството на живота, които имаме в нашата страна.

„Призоваваме за разработване на държавна политика за мобилност и за управляване на процесите, свързани с автопарка. Необходимо е незабавно създаване на правила и контрол при вноса на употребявани автомобили, както и при тяхната експлоатация и ремонт”, се казва още в позицията на Асоциацията.

fallback
  • #23
    RD ( преди 3 години )
    Ако данъка на старите коли е 1000 лв. на година, всеки ще гледа да се оттърве. Ако направят и паркинга петарка на час ще намалят колите в центъра. За всичко си има начини.
  • #22
    RD ( преди 3 години )
    Вместо да раздават грешни пари за субсидии на електромобили, да вдигнат драстично данъците на ДВГ. Примерно десет пъти. Така хем електричките ще са по-изгодни, хем няма да ни хабят данъците за спонсориране на Тесла.
  • #21
    NO SMOGING ( преди 3 години )
    Няма общо с Хобита. Просто дизеловия брак на Запада се товари за насам и тука го разграбват кат топъл хляб по 1500 лв парчето. Дишайте ни отпадъците! В София смога отдавна мина х.Алеко, а колите отдавна минаха 1 млн.
  • #20
    анонимен ( преди 3 години )
    Работата е там че не е нужно да си купуваме чисто нови и скъпи автомобили, но пък и да не са старите отпадъци "нов внос" от Европа претърпяли катастрофи или изминали 200-300хил. км. повече от написаното за да ни излезе най-евтино.Има втора ръка коли до 10год. на приемливи цени, стига комплекса ви да не зове за премиум.Не е нужно само по крайностите да се търкаме, има средно положение.Все пак България има най-мърсния въздух и най-много загинали в катастрофи, замислете се
  • #19
    Шишо ( преди 3 години )
    Моята е на 24г и е на метан. Да ги сложим на газ анализатора с някой 5 годишен туарег?
  • #18
    анонимен ( преди 3 години )
    "Така България значително изостава от другите европейски страни по отношение на използването на екологични и безопасни превозни средства..." Тя българия е по много показатели най-изостаналата страна в ЕС и трябва първо други належащи проблеми да се решат преди екологичните. Екология и сигурност могат да си позволят богатите държави.
  • #17
    анонимен ( преди 3 години )
    Лизинга за нова кола среден клас която струва 35000 лв е 300-350лв лв на месец. Димящите 20г премиуми или други таралясници не са кой знае колко по евтини. Писнало ми е разни "разбирачи", да държат 2-3 стари коли пред блока и да ми обясняват как съм луд да си купя нова кола на лизинг и за 6-7 г да съм ходил 5 пъти до сервиза от който 4 пъти да стандартно обслужване и един път за смяна на тампон.
  • #16
    анонимен ( преди 3 години )
    Средна цена на нов среден клас е 50 000 лв. Средната заплата 1500лв. Как да стане? Колко години трябва да спестяваш на фотосинтеза?
  • #15
    анонимен ( преди 3 години )
    а новите електрички емисийте ги изхвърлят по много по-зловещ начин- идете на някое хвостохранилище и влязте да се изкъпете като си мислите, че са толкова чисти
  • #14
    анонимен ( преди 3 години )
    нужни са праввила при формирането на цената на нови автомобили, не регулиране на вноса на стари
fallback
Последни