fallback

Колите над 20 години у нас са вече близо 50%

Асоциацията на автомобилните производители иска държавна политика за промяна на автопарка в България

Не е новина, че автомобилният парк у в България е изключително остарял, но през последните години беше започнала плаха промяна към подобряване на съотношението между пласираните нови и употребявани автомобили на преклонна възраст. С идването на COVID-19 тенденцията пак се обърна, обявиха в своя позиция от Асоциацията на производителите на автомобили.

По официални данни, в края на 2020 г. средната възраст на автомобилите, които се движат по българските пътища, е над 19 години. Леките автомобили до 5 години са само 6%, а повече от 70% от автомобилите са над 15 години. За съжаление през първия месец на 2021 година ситуацията продължава да се влошава със застрашителни темпове. Така България значително изостава от другите европейски страни по отношение на използването на екологични и безопасни превозни средства и към настоящия момент автопаркът в нашата държава е отчайващо стар, морално и физически.

„Само през месец януари на 2021 година броят на автомобилите на възраст над 20 години се е увеличил с 8% спрямо същия месец на миналата година (със 109 703 броя), като тези автомобили са достигнали рекордно висок дял - 48% от всички регистрирани ППС в България, или 1 845 856 броя ППС от общо регистрирани 3 813 677 броя. Това означава, че половината от използваните автомобили в нашата държава имат стандарти за екологичност и безопасност отпреди 20 и повече години, коментира Храбрин Иванчев, председател на Асоциацията на автомобилните производители.

От организацията подчертават, че връзката между възрастта на автомобилите и тяхната сигурност е доказана в световен мащаб. Използването на стари коли, в лошо техническо състояние, без да са оборудвани със съвременни технологии за безопасност и екологичност, пряко води до значително по-висока смъртност при пътни произшествия в България и до замърсяване на въздуха с вредни емисии, което също е изключително важен фактор за продължителността и качеството на живота, които имаме в нашата страна.

„Призоваваме за разработване на държавна политика за мобилност и за управляване на процесите, свързани с автопарка. Необходимо е незабавно създаване на правила и контрол при вноса на употребявани автомобили, както и при тяхната експлоатация и ремонт”, се казва още в позицията на Асоциацията.

fallback
  • #33
    Д-р Исня ( преди 3 години )
    Българският народ е най-баровият! Всички карат класики!
  • #32
    анонимен ( преди 3 години )
    асоциацията на автомобилните производители искала Държавата да се намеси....ок... НО къде точно в Държавата са тези автомобилни производители??? в Ловеч ли, в Пловдив ли, къде че не ги знаем! за тези в Турция , Словакия и Румъния да се погрижат тамошните данъкоплатци, защо НИЕ?
  • #31
    До 31 ( преди 3 години )
    Ами колкото и да не ми се ще да го призная си абсолютно прав. Лична история от преди няколко години. Голф 6 закупен лично от мен с всички документи на реални 150 хил. км. На около 200хил започна да създава проблеми и след още 50 всичко по него взе да сдава багажа. Общо колко ми излезе колата не искам да смятам, че става тъжно. Съседа от гадини кара Голф 4 1.8т над 250кс. Проблеми никакви - елементарна, много здрава и бърза кола. Е как да му кажа, махни тази и си вземи новата.
  • #30
    Анонимен ( преди 3 години )
    Както много хора отдолу писаха. Комплекс от причини. Първо идеята да се купи нова кола на лизинг не блазни много българина. Второ има много хора, на които простотата и здравината на старите автомобили много им допада и тъй като държавата няма някаква рестриктивна политика спрямо старите автомобили, защо хората да не ги карат.
  • #29
    анонимен ( преди 3 години )
    Много хора видяха че излиза по на сметка да имаш една 20 годишна от колкото една 5-6годишна, защото на старата и частите и ремонтите са евтини , а на тези от последните години даже и в сервиза не знаят какво точно й има и започват да сменят части на кило, докато в един момент решат че са я оправили. Ако имаме пари всеки знае че новичката е правилния избор
  • #28
    анонимен ( преди 3 години )
    Скъпи производители, с оправдание еко норми направихте по-скъпи и по-бавни автомобили които никой не желае да си купи.
  • #27
    анонимен ( преди 3 години )
    "Асоциацията на автомобилните производители" - какво искат става ясно, но...какво произвеждат, което да си купим?
  • #26
    анонимен ( преди 3 години )
    Въпрос на доходи.
  • #25
    анонимен ( преди 3 години )
    по старо по здраво до го ... икономиката и електрониката .... да се знаеза тоз стандарт толкова
  • #24
    Потребител ( преди 3 години )
    Истината е, че причините за тази ситуация са комплексни. Първо действително новите коли станаха доста скъпи - трицилиндрова атмосферка за 30 000 просто си е абсурд. Второ - пазара буквално е залят от евтини дизели и то на премиер марки и естествено хората купуват. И трето една доста странна тенденция, която забелязвам сред мой познати. Много хора, който сериозно се опариха с поддръжката на по-нови автомобили минаха на по-стари доказани модели, които са се доказали.
fallback
Последни