Ето такова нещо не се вижда всеки ден: Toyota Supra, която може да дрифти сама, буквално. Прототипът е дело на инженерите от Toyota Research Institute (TRI) и лабораторията по динамичен дизайн на Станфордския университет.
Идеята на проекта е японският автомобилен производител да "разработи усъвършенствани алгоритми за контрол, които да допълнят човешките способности за шофиране и да се грижат за сигурността на хората".
От TRI отбелязват, че докато повечето катастрофи се случват при относително рутинни ситуации, то в някои случаи водачите трябва да предприемат маневри на и отвъд ръба на способностите за шофиране, за да избегнат потенциално опасна ситуация. А автомобил, който може да завие или да се плъзне с минимална или никаква човешка намеса би могъл да помогне на шофьора си, когато маневрата е отвъд уменията му, значително увеличава шанса да се избегне удар.
И докато самодрифтираща се Supra и спасяване на човешки живот ви се струва нелепо съчетание, то инженерите обясняват, че контролираното плъзгане (както специалистите наричат дрифта) може да е от изключителна помощ, особено в ситуации с лоши пътни условия, при които човешката намеса само би утежнила нещата.
Когато бъде готова и достатъчно тествана, системата ще бъде поредният инструмент от все по-нарастващия брой асистиращи технологии в автомобилната индустрия. От Toyota заявяват, че възнамеряват да споделят технологиите си за активна сигурност и с други производители, за да могат да се използват масово и да допринесат за по-безопасни пътища.
Как автономната Supra се справя с дрифта вижте във видеото:
Професор Крис Гердс от Станфорд заявява, че още от 2008 година екипът му е вдъхновен от автомобилните състезатели и спортните машини, за да разработи алгоритми, които да позволят на автономни превозни средства да се справят с управлението и в най-предизвикателните ситуации. Toyota Racing Development от своя страна партнира на проекта с големия си опит и експертност в областта на моторните спортове и по-конкретно на дрифта.
Проектът е базиран на изследователски труд, публикуван от Станфордския университет, който се нарича "Отваряне на нови измерения: планиране и контрол на движението на автомобил, чрез използване на спирачки при дрифт".
В първоначалната разработка изследователите използват модифициран Delorean, за да покажат доказателство за архитектура и алгоритми, способни да контролират заднозадвижван автомобил при дрифт, чрез използване на спирачките, кормилно управление и тягата на двигателя. А ние си мислехме, че да си учен е скучно...
Повече снимки на автономната Supra за дрифт вижте в галерията: