В гамата на Nissan има няколко модела, които не са обновявани от доста време и може да се твърди, че са остарели. Това призна операционния директор на компания Ашвани Гупта в интервю за британското издание Car Magazine.
Той даде и конкретни примери - жизненият цикъл на Juke беше увеличен на 9 година, а Qashqai прекалено късно получи нови икономични двигатели. Моделите 370Z и GT-R са на повече от 10 години, макар че те са нишови модели и към тях има по-малко претенции към възрастна. Затова пък Pathfinder вече е на 9 години, а наскоро обновеният всъдеход Frontier е дори по-възрастен.
Гупта призна, че има сериозен проблем, като той е възникнал заради опита на компанията да се разшири прекалено бързо. Такъв беше планът на бившия генерален директор Карлос Госн, който се опитваше да увеличи дялът на Nissan на световните пазари до 8%. Резултатът от това беше, че компанията в един момент разполагаше с остарели автомобили и огромна гама модели, които нямаше възможност да поддържа.
"Тръгнахме прекалено бързо към разширяване по цял свят, като очаквахме, че глобалните продажби на автомобили ще продължат да растат. Съответно, това ще стане и с продажбите ни, но нито едното, нито другото не се случи", отбелязва шефът на Nissan (на снимката вляво).
Гупта уточни, че всичко опира до инвестиции - ако един производител няма доходи, не може да прави нови автомобили и съответно да затвори кръга. Затова и Nissan предприема нова стратегия до 2023 година. Тя предвижда затваряне на заводите в Испания и Индонезия, край на производството на Datsun в Русия и по-тясно сътрудничество с партньора в алианса Renault.
Казано накратко, Nissan ще съкрати разходите си, за да се "разпростира според чергата си". През 2021 година ще се появят само три нови модела - третото поколение на Qashqai, 7-местният X-Trail и електрическият Ariya (на снимката). Това означава, че новият Nissan Z и GT-R напускат пазара в Европа заради строгите екологични стандарти, като ще се продават в Щатите.
Снимки: Nissan