Южнокорейският автомобилен производител SsangYong Motor подаде заявление за банкрут, след като не успя да се разплати с кредиторите си. Компанията, която претърпя загуби през последните няколко години, заведе дело за несъстоятелност в съда в Сеул. Дългът на фирмата към кредиторите в момента е 149 милиона долара.
От 2011 година, близо 75% от акциите на SsangYong принадлежат на индийския конгломерат Mahindra & Mahindra. През пролетта на тази година стана ясно, че на фона на кризата с коронавируса, индийците поемат курс към съкращение на разходите. В това число бе отказана финансова подкрепа на корейците от 423 милиона долара. В същото време стана ясно, че на южнокорейската марка е обещан заем в размер на 32,3 милиона долара за периода на търсене на алтернативни източници на финансиране.
И докато правителството на Корея отпусна безпрецедентни финансови стимули на местните компании, за да смекчи пораженията от кризата, според анализатори, от Сеул не са склонни да подкрепят компании, които са с голямо участие на чуждестранни инвеститори.
Според властите, ако бъде подкрепен SsangYong Motor с цел запазване на работните места, други фирми с чуждестранна собственост като GM Korea и Renault Samsung могат да приемат погрешно сигнала и да поискат още финансова подкрепа от държавата. Все пак, южнокорейското министерство на търговията и икономиката планира да подкрепи местните доставчици на части и компоненти за SsangYong.
Mahindra, един от най-големите производители на превозни средства в Индия, придоби специализираните в производството на SUV-модели SsangYong преди десетилетие, но така и не успя да изправи корейската марка на крака и през лятото започна да търси купувач за контролния си дял. SsangYong не успя да погаси в срок задълженията си към три банки - Bank of America, JPMorgan Chase и BNP Paribas, след като индийците отказаха да осигурят финансиране.
Според заведеното дело за банкрут, корейската фирма има три месеца да осигури сделка с потенциален инвеститор или да преговаря с кредиторите си за реструктуриране на задълженията си. Към момента не се коментира придобиването на компанията от страна на държавата.
Има и лъч надежда, след като стана ясно, че американската компания HAAH Automotive Holdings, специализирана във внос на автомобили е проявила инвестиционен интерес. Но местните анализатори са скептични - SsangYong записва оперативна загуба в 15 поредни тримесечия, а продажбите намаляват непрекъснато от 2015 година насам, като тази година бе особено тежка заради коронакризата.