Външните огледала подобряват безопасността на автомобила. Гледайки в тях, шофьорът знае кога да се престрои или да задмине, а също така е улеснен при маневриране на заден ход, като контролира пространството около превозното средство. Много често в огледалата може да се види един странен елемент - прекъсната черна линия, която го разделя две. Каква функция изпълнява тя?
Огледалата са три вида - плоски, сферични и асферични. Самото име на първите обяснява тяхната форма - те са плоски. При тях обаче обзорът е доста ограничен и съответно контролирането на слепите зони се оказва проблем. И маневрите или движението на заден ход могат да се превърнат в проблем не само за новаците зад волана, но дори и за опитни шофьори.
Тук на помощ идват именно сферичните огледала. Те имат издадена форма, която отделя обектите, движещи се зад автомобила. За това и върху тях има надпис "objects in mirror are closer than they appear" (обектите в огледалото са по-близо, отколкото ви се струва), като зоната на видимост при тези огледала е по-голяма. Въпреки това, дори и те не предлагат на водача пълен обзор, като не покриват изцяло слепите зони.
И за да бъде видимостта още по-добра, автомобилните производители използват асферични огледала. Това са същите сферични огледала, но в единия край тяхната форма е още по-издадена и така, на практика, се покрива цялата сляпа зона. А това, на свой ред, подобрява видимостта.
Именно границата, където завършва едната част от огледала и започва друга, която е по-огъната, при асферичните огледала се отбелязва с тънка черна линия. Така че това не е нито подгряване, както мнозина си мислят, нито приумица на производителя, нито дизайнерски ход.
При скъпите автомобили и високи нива на оборудване асферичните огледала са оборудвани с камери и датчици, които фиксират автомобили, мотоциклети, пешеходци, огради и други препятствия. В този случай системата за контрола на слепите зони предупреждава шофьора за опасност, като активира сигнална лампа в салона.