fallback

Забравеният проект на Каръл Шелби и Алехандро Де Томазо

De Tomaso Sport 5000 е произведен в един-единствен екземпляр

De Tomaso Sport 5000 е произведен в един-единствен екземпляр спортен прототип. Създадената през 1965 година машина е интересна с това, че е съвместен проект на титаните в областта на автомобилизма Каръл Шелби и Алехандро Де Томазо. Идеята била да се създаде автомобил в лимитирана серия, който да е база за спортни отбори, за доразвиване на състезателни проекти.

Но тъй като и Шелби, и Де Томазо са били описвани като хората с най-голямото его в моторния свят по онова време, не е изненада, че партньорството им приключило внезапно и с доста скандали. Въпреки това, проектът довел до един от най-красивите открити състезателни автомобили за времето си.

Дизайнът на Sport 5000 е дело на американския дизайнер Пит Брок, който по онова време работел за Каръл Шелби. Неговата история заслужава внимание, тъй като е най-младият дизайнер, наеман някога от General Motors - бил едва на 19 години. А дори и преди това бил съдал доста интересни концепции. Когато започнал работа за Шелби, Брок създал логото на компанията, различни рекламни материали и състезателните цветове на машините. А по-късно участвал в дизайна на знаменити машини като Shelby GT350 и Daytona Coupe.

Когато Шелби решил да замени машините King Cobra, той се обърнал към Пит Брок и Алехандро Де Томазо. Първият щял да отговаря за дизайна на машината, а втория за инженерната част, като всички щели да работят заедно с Медардо Фантуци в автоателието Fantuzzi в Италия. В резултат на проекта се родили два автомобила - този прототип De Tomaso Sport 5000, както и De Tomaso P70. Машините изглеждали почти идентично, но били с различни двигатели и някои други компоненти.

Спортната красавица била конструирана на модифициран вариант на шасито от De Tomaso Vallelunga, а двигателят бил разположен отзад, пред моста. Агрегатът бил 4,7-литров V8 от Ford, който бил тотално преправен. Мощността му била увеличена до 482 конски сили, постигани при 7300 об/мин - нещо доста сериозно за атмосферен мотор с два клапана на цилиндър от 60-те години на миналия век.

Брок, който бил известен с интереса си към аеродинамиката, приложил най-доброто в това отношение върху прототипа Sport 5000. Това включвало по-издължено и ниско купе, покрити задни колела и задно крило, което можело да се настройва от пилота, за да дава повече притискателна сила в завоите и по-малко на правите отсечки.

Малко преди завършването на автомобила, Шелби се оттеглил от проекта, за да се посвети на участието на Ford GT40 в Льо Ман. Де Томазо бил гневен, но все пак продължил и привлякъл Ghia към проекта. Така, при представянето на машината на автосалона в Торино през 1965 година, тя била представена като Ghia DeTomaso.

През 1966 година, De Tomaso Sport 5000 застанала на старта на Гран при на Мугело, изправяйки се срещу Ferrari 250LM. Въпреки фантастичният старт и повеждането пред Ferrari, късо съединение в акумулатора приключило участието само след една обиколка. А брилянтната машина никога повече не стъпила на пистата.

Повече снимки на екзотичния De Tomaso Sport 5000 вижте в галерията:

fallback
fallback
Последни