Кое е най-красивото BMW в историята? Отговорът не е лесен, защото за 92 години, откакто произвеждат автомобили, баварците имат множество шедьоври. Ако питате нас, ще посочим елегантното 507 от 50-те години, любимата кола на Елвис Пресли. Но има и немалко познавачи, които сочат за най-красивото BMW в историята нещо доста по-съвременно - роудстъра Z8, правен закратко в зората на новото хилядолетие.
Основания за естетически спорове всъщност няма, защото Z8 (с код Е52) e създадено именно като отдаване на почит към легендарното BMW 507. Проектът е разработен под ръководството на тогавашния главен дизайнер на компанията Крис Бенгъл, като интериорът е дело на Скот Лемпърт, а ефектният екстериор - на датчанина Хенрик Фискер, създателя на Aston Martin DB9 и на Fisker Karma.
Готовият автомобил се появи на пазара през 2000 година - точно навреме за спукването на т. нар. "дот-ком" балон, когато акциите на технологичните компании загубиха над три четвърти от стойността си. Неблагоприятната икономическа ситуация на практика обрече Z8, защото той никак не беше евтин: заради вложените скъпи материали и изцяло алуминиевото шаси цената в САЩ бе 128 000 долара, колкото пет Ford Mustang. Случайно или не, сега един отлично изглеждащ екземпляр се продава в Америка за точно същата сума в сайта Bring a Trailer.
В интерес на истината Z8 предлагаше много в замяна на парите ви, дори да не броим фантастичния дизайн. Под капака му бе 4.9-литровият V8 двигател с код S62, който BMW монтираше и на легендарното E39 M5. Тук той развиваше 400 конски сили и бе инсталиран така, че да гарантира идеално разпределение на масата върху двете оси. BMW обещаваше 0-100 км/ч за 4.7 секунди, но списание Motor Trend в тестове постигна 4.3.
Друго от най-престижните издания, Car&Driver, сравни Z8 с тогавашния еталон за спортна кола Ferrari 360 Modena, и баварецът победи в трите най-съществени категории - ускорение, управление и спиране. Освен това роудстърът имаше и множество технологични трикове - като например неоновите светлини, за които BMW гарантираше, че ще издържат без подмяна целия жизнен цикъл на автомобила.
Неслучайно и продуцентите на Джеймс Бонд я избраха да вози суперагента във филма "Винаги ще има утре" (а също и Джеки Чан в пародията "Смокинг").
Z8 е и от редките модели на BMW - само 5703 бройки бяха произведени до прекратяването на проекта през 2003.
Предлаганият в Bring a Trailer екзеплряр е в титаниево сребърно с червен интериор (червена е даже плюшената тапицерия на багажника). Колата не е напълно безукорна - собственикът признава за сблъсък с елен преди години, но е възстановена професионално и през всичките тези години е била в ръцете на един-единствен човек. Километражът показва 7700 мили, или малко над 12 300 километра. Автомобилът е с оригиналния комплект инструменти и с двата покрива - мек и твърд. А най-голямото му достойнство е, че макар да е произведен за американския пазар, този конкретен роудстър е с ръчни скорости. Гумите са Bridgestone Potenza RE040 върху 18-цолови джанти.
Още снимки на фантастичното Z8 вижте в ГАЛЕРИЯТА:
Още по темата:
-
Тази версия на прочутия "Батмобил" 3.0 CSL от 1972 е в наистина забележително състояние
-
Заради 507 компанията почти стана собственост на Daimler. Днес това е най-желаният й модел
-
Достъпният модел обаче няма да се появи скоро