Плановете на Tesla да пусне електрически камион и дори електрически самолет никога няма да се случат, заяви създателят на Microsoft Бил Гейтс. В характерния си нравоучителен стил Гейтс напомни, че според него промените в климата са несравнимо по-голямо бедствие от Ковид-19 и че масовият транспорт трябва да се електрифицира. Това обаче няма как да стане с машини като планирания влекач Tesla Semi, настоява Бил.
"Проблемът е, че батериите са твърде големи и тежки. Колкото повече маса се опитваш да преместиш, толкова повече батерии и мощност ти трябват за задвижването", обяснява Гейтс. "Но колкото повече батерии добавяш, толкова повече нараства масата - и ти трябва още повече мощност... Дори и при някакъв голям пробив в технологията на батериите, те няма да бъдат добро решение за големите камиони, корабите и пътническите самолети. Електричеството работи, когато трябва да покриваш къси разстояния, но за дългите ни трябва друго решение". Според Гейтс такова решение могат да бъдат биогоривата.
Междувременно друго влиятелно име в американския бизнес - шефът на New Constructs Дейвид Трейнър, се присъедини към мненията, че акциите на Tesla са най-токсичните на Уолстрийт в момента. Ценните книжа поскъпнаха с около 400% тази година, но Трейнър е категоричен, че за това няма никакви реални основания.
"Какъвто и идеален сценарий да си нарисувате за бъдещето на Tesla - че компанията ще произведе 30 милиона автомобила в следващите 10 години, че ще влезе в застрахователния бизнес и ще постигне същите високи маржове на печалба като Toyota, най-ефективната компания в този сектор - дори всичко това да се сбъдне, днешната цена на акциите предполага още по-големи печалби", коментира Трейнър през CNBC. Според него текущите котировки предполагат Tesla да има между 40% и 110% процента пазарен дял. На практика вложителите ще се нуждаят от 159 години, за да възстановят инвестицията си в една акция. "Мисля, че това е много голяма - всъщност една от най-големите за всички времена - кула от карти, която скоро ще се срути".
Трейнър смята, че напредъкът на Tesla в налагането на електромобилите е забележителен, но въпреки това пазарната оценка на компанията би трябвало да е драстично по-ниска. Впрочем такова мнение изказа и самият Илон Мъск преди два месеца в един от прословутите си туитове.