Автомобилният производител Jaguar Land Rover няма да получи помощ от правителството на Великобритания като засегнат от пандемията COVID-19. Преговорите по този въпрос между британското Министерството на финансите и ръководството на индийската Tata Group, която притежава JLR от 2008 г., се провалиха.
Дори преди коронавирусната криза JLR не беше в най-добрата си форма (миналата година производителят отчете 422 милиона паунда загуби), а положението се влоши още повече: първото тримесечие на 2020 г. завърши със загуби от 413 милиона паунда, а продажбите на автомобили се свиха с 42,4% до 74 067 бройки.
Бившият шеф на Renault Тиери Болоре ще стане изпълнителен директор на JLR на 10 септември, а преговорите за финансова помощ от Обединеното кралство се водеха от представители на собственика. Според източници на "Файненшъл Таймс" разговорите се провалили, тоест JLR няма да получи държавни пари. Условията за получаването им се оказали неприемливи за Tata, тъй като британските власти й наложили строги ограничения върху получаването на заеми и поискали Jaguar Land Rover бързо да се откаже от ДВГ в полза на електрическите превозни средства.
Само преди месец британският автомобилен производител представи най-новото поколение на своите 6-цилиндрови дизелови двигатели Ingenium (те станаха основни за всъдеходите Range Rover и Range Rover Sport), в разработването на които инвестира много пари и би било странно сега да се откажат от тях.
Междувременно до 2035 година правителството в Лондон планира напълно да забрани продажбата на леки и лекотоварни автомобили с ДВГ (включително плъг-ин хибриди). Сега властите обмислят да преместят забраната до 2032 г., така че JLR е принуден да се адаптира към тази ситуация. Компанията вече разработва няколко електрически превозни средства, но според Autocar, това не е най-доброто решение за всъдеходите Land Rover. Батерията увеличава теглото и на бед това доста тежките SUV, поради което тази година компанията реши да заложи на водорода и стартира проекта Zeus, който до 2030 година трябва да доведе до водороден Land Rover.
Водородът като източник на енергия практически не влияе върху теглото на автомобила, но неговото съхранение, транспорт и зареждане изисква скъпо оборудване с повишени мерки за безопасност. Някои производители (по-специално Daimler) са скептично настроени към перспективите за водородни автомобили, но BMW, Hyundai, Toyota и други уверено развиват тази тема.
Те получават увереност от факта, че традиционната електрификация (на батерии) не е подходяща за тежкотоварни автомобили и умножава нерешения засега проблем с масовото изхвърляне на батерии, изчерпали ресурса си. Това означава, че властите в развитите страни ще трябва да финансират за своя сметка развитието на водородна инфраструктура по цялата верига (производство, съхранение, логистика, зареждане), а съответната инфраструктура ще направи възможно съществуването на масови водородни автомобили.
Jaguar Land Rover разчита много на това, но плановете на компанията може да бъдат възпрепятствани от бързото развитие на технологията на твърдотелите батерии (с тяхната разработка се занимават от Tesla, GM и стартъпи), което за леките автомобили може да бъде по-изгодно търговско решение.