IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Ето как електромобилите ще поевтинеят с 30%

Стартъп измисли как да удължи живота на батериите и да понижи цената им

Две взаимосвързани неща спират напредъка на електрическите автомобили: това са цената на литиево-йонните батерии и сравнително кратката продължителност на живота им. Но сега един американски стартъп е готов да реши наведнъж и двата проблема, а технологията му изглежда толкова обещаващо, че привлече подкрепата на BASF и на Калифорнийската енергийна комисия.
 
 
Coreshell, батерии
  
 
Цената на литиево-йонните батерии падна драстично за последните 10 години - от 1183 долара за киловатчас до 156 долара в края на миналата година. Но дори и това е твърде високо за масовата употреба, и електромобилите си остават чувствително по-скъпи от конвенционалните коли. Ето пример: новото Renault Zoe, с 55-киловатчасова батерия и добро оборудване, струва над 70 000 лева - повече от два пъти над аналогично бензиново Renault Clio. Същото е съотношението и при другите производители. За да предпочете някой електромобила, са нужни политически мерки и държавни субсидии в особено големи размери, каквито няма скоро да дочакаме в България. Самите производители не могат да извлекат особена печалба от подобни модели заради високата себестойност на батерията, и ги налагат само защото екологичните изисквания и глобите от Брюксел ги принуждават.


литиево-йонни батерии, себестойност, графика, цена

   
Вторият, и свързан с това проблем, е продължителността на живота й. Eдна типична литиево-йонна батерия в наши дни издържа едва 500-600 пълни цикъла зареждане-разреждане-зареждане (от 100% до 0% до 100%). Това е съвсем приемливо за компании като Apple и Samsung, които биха се радвали да си купувате ново устройство от тях на всеки две-три години. Но очевидно не е приемливо за електромобилите, при които една смяна на батерията струва няколко хиляди долара. Затова производителите просто ограничават цикъла: те не позволяват да ползвате пълния капацитет на батерията, така че зареждането ви обикновено е до 85 или 90 на сто, не повече, и освен това правят всичко възможно да избегнат пълното й разреждане. Това удължава живота й до няколко хиляди цикъла. Но пак не е достатъчно да направи електромобила безгрижен, печеливш и продаваем на вторичния пазар.

литиево-йонни батерии, суровини, цена

Надеждите на производителите бяха с масовизацията на батериите да падне драстично и цената им. Но по-голямото търсене увеличи цените на някои суровини, и до голяма степен компенсира този ефект. Графиката е по данни на Bloomberg NEF


Какъв е най-честият проблем при литиево-йонните батерии? При химичната реакция в тях литиевите йони пътуват постоянно от катода към анода. Но в хода на реакцията катодът и анодът постепенно "обрастват" със слой от литиеви съединения, които не само пречат на пътя на йоните, но и постепенно изчерпват лития от електролита и така капацитетът на батерията намалява. Това обрастване се нарича Solid-Electrolyte Interphase, или SEI.

Тук на сцената излиза калифорнийският стартъп Coreshell Technologies. Неговите трима основатели са измислили начин да покрият електродите с много специален нанослой, който ги предпазва от "обрастване", а в същото време безпрепятствено пропуска литиевите йони. Това увеличава енергийната плътност на батерията, удължава чувствително живота й и, не на последно място, намалява нуждата от литий за производството й.
  
  
Coreshell, основатели
Основателите на Coreshell Джонатан Тан, Хосе Родригес и Роджър Басу
 
  
От компанията твърдят, че технологията им ще понижи себестойността на съвременните батерии с 30%. От германската BASF, един от най-големите доставчици на катодни материали и партньор на Coreshell, вече проведоха изпитания и потвърдиха това. "Технологията показва съществени подобрения в представянето спрямо стандартните материали", заяви говорител на BASF пред агенция Reuters.

За момента пред масовото й въвеждане стои само една пречка: от Coreshell трябва да измислят как да нанасят своето нанопокрие в хода на съществуващия процес за производство на електроди. Той до голяма степен наподобява ролките на печатарска преса. За момента от стартъпа не са успели да се нагодят към този процес и трябва да полагат покритието отделно, при по-високи разходи. Но очевидно задачата не е неразрешима, защото Coreshell за последния месец си осигури над 4 милиона долара допълнително финансиране от компании като Entrada Ventures, Baruch Future Ventures, UC Berkeley's Skydeck и Калифорнийската комисия по енергията.

 

Как работят литиево-йонните батерии и суперкондензаторите (ГАЛЕРИЯ):

 

0 от 500
  • #7
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Румбо ( преди 1 месец )
    Не пробегът,а цената спира електрическите автомобили.Ел кола и с 150-200км пробег ще е масово купувана стига да е под 20 000$.И не е нужно да има безброй екстри.Има милиони и милиони потребители,които навъртат на ден под 100км,а за далечни пътувания си имат големи коли
  • #6
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Цената на батерията на Зое - 55 кв х 156 долара е под 15 000 лева. Как точно това електрическо клио струва 70000?!? Май някой се опитва да слага големи надценки а?
  • #5
    9 rate up comment 0 rate down comment
    #4 ( преди 1 месец )
    Зависи какво избира производителя (Зои примерно е същата цена засега защото няма особена конКуренция но поне увеличи пробега над двойно) не при всички са същите например Е-Ъп/Ситиго освен че увеличиха пробега с над 50% намалиха цената с няколко хил евро. Е голф в началото беше над 35хил евро с към 150км пробег и 120коня а ИД3 за тези пари има към 400км пробег и 200к.с. със задно и за 30хил евро планират да е с 300км пробег и 150к.с има и още примери..
  • #4
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 месец )
    #2 ... а цените на колите са си все същите :)
  • #3
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Цеко ( преди 1 месец )
    браво, хубава статия!
  • #2
    17 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Тия стартъпи и батерии-чудо нямат край ама си личи че цените на батериите спадат значително всяка година и има все повече модели с по над 300-400км пробег
  • #1
    15 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Винаги когато има голямо търсене на продукт а доставчиците са малко се появява спекула. За това цената на кобалта ще расте. За това и ОПЕК, контролира цените на петрола и ги продава както си иска.