Един от най-популярните проблеми сред собствениците на автомобили е ръждата върху каросерията. Веднъж започнала, тя бързо захваща слабо защитените метални участъци. Преодоляването й може да бъде изключително трудно. Ето защо би било хубаво да си купите кола, която е предпазена от такива проблеми. В това отношение най-добре се представят моделите с цялостна галванична обработка.
Термичното поцинковане е най-ефективният, надежден и дългосрочен начин за защита на колата от ръжда. Тази процедура се извършва още в етапа на производство. Корпусът на бъдещия автомобил с помощта на специална машина се потапя изцяло в специален галваничен разтвор с високо съдържание на цинк. Веднага след това се извършва оперативно нагряване на конструкцията, след което се стартира и процесът на електролиза. В резултат на това цинковите частици плътно се прикрепят към повърхността на метала, образувайки дебел защитен слой, който ще служи вярно в продължение на много години.
При това обаче е важно да се разбере, че самото поцинковане също се нуждае от защита с покритие от боя. Без него агресивната среда ще разруши защитния слой цинк върху каросерията за няколко седмици или месеци. Така боята и цинкът върху метала образуват единна защитна система.
В България, където девет десети от пазара се падат на употребяваните автомобили, със сигурност много хора се вълнуват кои модели имат висококачествена галванична обработка. По този въпрос има редица рейтинги. Наскоро едно руско издание например посочи като добре защитени от ръжда следните модели: Dacia Logan, Skoda Octavia, Nissan Qashqai, Honda CR-V, Toyota Camry, Citroen C4 Picasso и Volkswagen Passat B8, макар да не стана ясно по какви критерии е съставен този списък.
На пазара на практика вече няма модели без поне частично галванизирани панели. Разбира се, защитата от корозия е на съвсем друго ниво при автомобилите, чиито купета се изработват от алуминий (Audi, Range Rover) или въглероден композит (BMW i3)
Проф. Мартин Странгууд, професор по металуртия в Бирмингамския университет, подчертава, че степента на защита срещу корозия зависи и от конкретната страна и местните условия. Във Великобритания например, където масово се използва сол по пътищата през зимата, издръжливите модели може да са едни, а в Русия, където почвите са по-киселинни заради иглолистните гори - съвсем други.
Ние ви предлагаме класацията на канадската Асоциация за автомобилна защита, основана на данни за близо десетгодишен период за технически прегледи, застрахователни претенции и споделен опит от собственици. Нейният минус обаче е, че не включва онези европейски модели, които не се предлагат отвъд океана - например френските марки, които по начало се славят с добра защита от корозия. Моделите, които не се боят от ръжда (ГАЛЕРИЯ):