Множество японски производители на автомобили и авточасти, включително гигантите Toyota и Honda, обявяват намерение да удвоят и дори утроят заплатите на своите работници в Мексико, за да избегнат въведените от Доналд Тръмп протекционистични мерки, съобщава Nikkei Asian Review.
Заводът на Тoyota в Тихуана, Мексико. В последните години компанията премести голяма част от производството си за американския пазар, включително и на най-доходните пикапи, южно от границата
За да окуражи създаването на нови работни места в САЩ, президентът Тръмп предоговори Северноамериканското търговско споразумение така, че то вече изисква поне 40% от използваните в автомобила компоненти да са произведени от работници с почасова заплата над 16 долара, за да бъде той освободен от мита. Целта на това бе да подтикне автопроизводителите да закрият заводите си от Мексико, където надниците са чувствително по-ниски, в САЩ.
Практиката обаче показва, че поне японските производители са по-склонни да плащат високи заплати в Мексико, или даже да плащат мита, но не и да местят заводите си, което в сегашната икономическа среда би им струвало много по-скъпо.
Keihin, един от поддоставчиците на Honda, вече вдигна заплатите на работниците си в Мексико от средно 5 долара на час до 16 долара. По същия начин постъпи и друг производител на компоненти, Piolax, като неговият президент Юкихико Шимазу потвърди, че компанията ще се постарае да компенсира това със засилена роботизация на производството.
Мерките на Доналд Тръмп по-скоро ще дадат обратен ефект върху работните места в щатската автоиндустрия, твърдят анализаторите на Nikkei Гигантът Toyota, който построи модерен нов завод в Мексико през 2015, тръгва по същия път. Компанията не е склонна да се откаже от инвестицията си - "Не желаем да бъдем подкарвани насам-натам от политика, за която не знаем колко дълго ще съществува изобщо", коментира висш мениджър от компанията пред Nikkei.
Според прогноза на щатския Център за автомобилни проучвания (CAR), в крайна сметка цената за мерките на Тръмп ще бъде платена от американските потребители, просто защото производителите ще прехвърлят по-високите си разходи директно към клиентите. CAR очаква в резултат цената на новите автомобили в САЩ да се повиши с между 470 и 2200 долара. Всъщност протекционистичната политика на президента не просто няма да създаде нови работни места в Съединените щати, а може да заличи между 70 000 и 360 000 от съществуващите, твърди изследователската организация.