Застрахователният институт за безопасност на движението (IIHS) проведе изследване, в което се оказа, че автомобилите с открит покрив не са по-опасни от тези с фиксиран таван. Ако се гледа статистиката, те дори се оказват по-безопасни.
Според автора на изследването – Ерик Тео, на теория кабриолетите показват по-добри резултати, въпреки, че в реалния живот шансовете за получаване на травми при катастрофа с такъв тип автомобил са по-големи. В IIHS са проучили инцидентите в САЩ с кабриолети и аналогични купета не по-стари от 4 години. Оказва се, че откритите модели попадат с 6% по-рядко в катастрофи в сравнение с колите с фиксиран покрив. Смъртността е с 11% по-ниска, като изчисленията са направени на базата на изминатите мили.
Нещо повече – травмите при пасажерите на кабриолети с твърд покрив са с 10% по-малко от тези в купетата. При кабриото с мек таван нивото на нараняванията също е по-ниско, макар и само с 3%.
В същото време отсъствието на покрив повишава опасността от излитане от колата. 21% от загиналите шофьори на кабриолети са пътували именно така. При кабриото с хард-топ (твърд таван) този показател е 17%. В случай на преобръщане шансовете за излитане от салона са 43% за кабриолетите и 35% за купетата.
В IIHS посочват няколко причини, поради които кабриолетите имат по-ниски показатели на катастрофи и смъртност. Основната е, че те са по-тежки от машините с фиксиран покрив и съответно това ги прави по-безопасни. Освен това, кабриото е по-скъпо и обикновено се купува от хора, които не са агресивни водачи, а също така и не ги използват при лоши условия на пътя.
Снимки: Mercedes-Benz