fallback

Как работи революционното ново еTurbo?

Според слуховете системата на BorgWarner ще дебютира серийно при Ferrari

Когато не е свързано с автомобила, новото еTurbo на BorgWarner изглежда като всеки нормален турбокомпресор. Закачете го обаче за електрическата система, и нещата се променят радикално.

  

   еTurbo е още една технология, разработена за Формула 1 и постепенно стигнала и до нормалните автомобили. Буквата "е" намеква за един неголям електромотор, който при ниски обороти се намесва и развърта турбото до нужната скорост почти мигновено. Сбогом, турбо дупка!

Щом двигателят влезе в по-високи обороти, електромоторът спира работата си и оставя отработилите газове да я вършат вместо него.

Но това не е всичко. При конвенционалното турбо е нужен специален клапан, който да прави "байпас" на изпускателния колектор, за да предотврати свръхнагнетяване. При еTurbo не е необходим: вместо това системата просто обръща поляритета и електромоторът започва да действа като генератор. Регенерираната енергия се съхранява в специална електрическа подсистема, за да захранва други консуматори на енергия в автомобила - примерно допълнително отопление. Ако колата е хибрид, генераторът просто дозарежда батерията. Впрочем и eTurbo си има байпас, но функцията му е съвсем друга, както ще видите.

Вариант на системата се ползва вече в 1.6-литровите двигатели за Формула 1, като например SF90 на Ferrari

Електрическото турбо прави напълно безсмислени всички сложни системи за контрол на налягането, като например лопатките с променлива геометрия. Освен това намалява чувствително вредните емисии, твърдят от американската компания.

Причината е, че при старт на двигател с нормално турбо то отнема значително количество топлина от изпускателната система. Това забавя задействането на каталитичния конвертор. Неслучайно в последните години тестове в реални условия показаха, че при студено време в първите 15 минути след старт емисиите на повечето автомобили надвишават в пъти указаното в спецификациите им. При еTurbo обаче компресорът в това време се развърта от електромотора, а специален байпас насочва газовете директно към катализатора.

     

Системата вече е доказала себе си във Формула 1, където се използва да повиши ефективността на 1.6-литровите V6 двигатели, без да вреди на мощността. Първите серийни автомобили с тази система ще се появят на пазара през 2020.

BorgWarner разработи четири варианта на системата - от eB40, предназначено за малки пътнически автомобили, до eB80, което вече е за камиони и промишлени нужди. Електрическото турбо може да бъде интегрирано в автомобил с 48-волтова система, или при електрически хибриди с напрежение 400 до 800 волта.

От компанията подчертават, че еTubo е различно от електрическите компресори, използвани от Audi във върховия модел SQ7. Германската система използва електромотор за задвижване на центрофугичния компресор, но няма вариант той да се задвижва и от отработилите газове. Той просто се изключва при високи скорости и позволява на конвенционално турбо да поеме работата му.

  

Според неофициални информации във Ferrari подготвят модел, който да застане малко под SF90 Stradale в гамата. Твърде възможно е в него да е пазарният дебют на системата eTurbo

Системата на BorgWarner e по-опростена и лека. Компанията все още не разкрива с кои автомобилни производители работи по въвеждането на еTurbo в серийно производство, но намекна, че единият от тях е "бранд за суперавтомобили". Предположенията са в полза на Ferrari, защото италианците вече подадоха патентна заявка за използването на електрическо турбо през 2018.

fallback
  • #8
    Subifan ( преди 3 години )
    До 2: Другарю, центрофуга на български може да се казва, но центробежния компресор си е термин, който единствено се използва в инжинерната литература на български език! Но Вие Другарю, нали сте се родил научен, само Вие, можете да използвате центрофугата както Ви е угодно, а и Ауто к о м е д и я, разбира се! :)
  • #7
    до 6 ( преди 4 години )
    Ето: Taycan Turbo S :D
  • #6
    до 4 ( преди 4 години )
    Именно и ти си потвърждение за това. Аз не се сещам за днешен дизел който да НЯМА VTG турбина (variable turbine geometry - променлива геометрия) - например VW Transporter, Nissan Navara - която и да хванеш за ушите след 2010-та.
  • #5
    анонимен ( преди 4 години )
    Електрическото турбо може да бъде интегрирано в автомобил с 48-волтова система, или при елекромобили с напрежение 400 до 800 волта.Искам да го видя как работи в електромобилите :) :)
  • #4
    #4 ( преди 4 години )
    опитът да покажеш колко знаеш, когато не знаеш много, рядко дава добър резултат :) Турбото с променлива геометрия се появи серийно с Honda Legend и после при Porsche 997. Впрочем създадено от същата BorgWarner. Но днес почти никой не го ползва по съвсем проста причина - много по-скъпо е за производство от туин скрол система. Има го в Porsche 718, в 911 Turbo и в Suzuki Swift Sport. Плюс някои големи американски дизели. Другаде не се сещам да се монтира
  • #3
    dsbsdbsdb ( преди 4 години )
    При конвенционалното турбо е нужен специален клапан, който да прави "байпас"- Абе от 20 години турбините са с променлива гепметриявсички сложни системи за контрол на налягането, като например перките с променлива геометрия - какво му е сложното при високи обороти перките се огъват сами, няма датчици, няма клапани
  • #2
    Gele ( преди 4 години )
    чудно ми е само какво масло ще е нужно за това чудо при минус 10. То ще иска да се развърти, но какво се случва в този момент няма да кажат. Сигурно при често стартиране на студен двигател ще има половината ресурс от нормална турбина, но ще е двойно по-скъпа
  • #1
    анонимен ( преди 4 години )
    Центрофуга си се казва и на български, другарю Балан
fallback
Последни