Шефът на Tesla Илон Мъск е все по-близо до най-големия бонус в историята на автомобилната индустрия, коментира американското издание Fortune. Макар Америка да е в разгара на икономическа криза, която според повечето експерти ще е най-лошата от Голямата депресия насам, Мъск е вече само на крачка от специална премия на стойност 600 милиона долара.
Мъск може още на 6 май да покрие изискванията за баснословния бонус. В същото време компанията намали чувствително заплатите на служителите си, а заводът във Фримонт е все още затворен
Както неведнъж сме обяснявали, Мъск не получава заплата от Tesla, но има система от фиксирани бонуси при определени постижения, които могат да достигнат до 55 милиарда долара. Най-близкото от тези постижения е да задържи пазарната капитализация на компанията над 100 милиарда долара за период от половин година. При първоначалната паника покрай Covid-19 ценните книжа на Tesla се сринаха, но после възстановиха голяма част от стойността си и Forbes преценява, че ще изпълнят заложената цел в началото на май.
Ако това наистина стане, компанията трябва да възнагради Мъск с пакет от 1.69 милиона акции, които при заложената в условието цена от 350 долара парчето правят към 600 милиона долара.
Все още няма никакви индикации кога компанията ще може да отвори завода във Фримонт. "Гигафабриката" за батерии в Невада също работи със силно намален капацитет
Пакетът с предвиждани бонуси е планиран да действа до 2028 година. Когато той бе оповестен преди две години, The New York Times го нарече "най-смелия" в корпоративната история - повечето поставени в него цели изглеждаха неизпълними по онова време. Но самият Мъск коментира пред вестника, че вижда "потенциал Tesla да стане компания за 1 трилион долара в близкото десетилетие".
Дори и в момента личното състояние на Мъск се оценява на около 40 милиарда долара. Странен е обаче моментът, в който той ще получи баснословния си бонус: заради коронавируса и паническите мерки за ограничаването му американската икономика е пред катастрофа, като в последните шест седмици 26 милиона американци се регистрираха за социални помощи. Самата компания Tesla намали заплатите и на работниците, и на ръководните си кадри. "Това е малко като Мария Антоанета, която казвала на селяните да ядат пасти, щом нямат хляб", коментира Джон Кофи, професор по право от университета Кълъмбия. "Но Мъск никога не се е тревожел от това как изглеждат действията му пред обществото, и вероятно вярва, че си ги е заслужил".
Шефовете на Tesla се надяват, че с пазарния дебют на новия Model Y компанията най-сетне ще успее да излезе на годишна печалба
В началото на седмицата акциите на Tesla скочиха до 798.75 долара парчето, но после отново слязоха до 769 долара. За да получи Мъск бонуса си, те трябва да се задържат на цена над 718 долара и ако го сторят, условието ще бъде изпълнено още на 6 май. Парадоксалното е, че в този момент основният завод на компанията във Фримонт не работи и Tesla сглобява коли единствено в новата си фабрика в Китай.
Миналата есен един акционер в Tesla атакува схемата с бонусите в съда и магистратите се произнесоха, че делото има основание да бъде разгледано. Дата още не е насрочена. Планът за премиите на Мъск предвижда още 11 такива пакета по 1.69 милиона акции при постигнати определени показатели. За да вземе всички, капитализацията на Tesla трябва да надмине 650 милиарда долара, а годишният оборот да е над 175 милиарда.