fallback

От какво се определя разходът на електромобилите?

Той е различен приповечето модели, като може да бъде повлиян и от шофьора

Допреди няколко години електромобилите едва се виждаха на улицата, но днес те са все по-подходящи за ежедневна употреба. Цифрите го доказват: броят на продаваните модели в световен мащаб се е увеличил повече от десетократно само за четири години и вече достигна 1,3 милиона. Експертите прогнозират и огромен растеж за следващите четири години.

 

 

Дали това ще се случи всъщност зависи до голяма степен от техническото развитие. Производителите не спират да работят, за да намалят консумацията на своите електрически автомобили. Преди покупка всеки шофьор също трябва да помислите за разхода.

В допълнение към капацитета на акумулатора, консумацията определя и максималния възможен пробег на електрическо превозно средство. Разходите също не са за пренебрегване - колкото по-нисък е разходът, толкова по-ниски ще бъдат и разходите за електроенергия.

Разходът на електрическите автомобили обикновено се изразява в киловатчаса (кВт/ч) на 100 километра. Обикновено стойността е между 15 и 20. Въпреки това, в зависимост от производителя, могат да се постигнат и по-ниски стойности. Електромобилите с най-нисък разход са: Renault Twizy: 6,3 кВт/ч/100 км VW e-up!: 11.7 кВт/ч/100 км BMW i3: 12.6 кВт/ч/100 км

 

 

Екологичният двуместен Renault Twizy използва значително по-малко енергия от класическите четириместни, предимно поради по-ниското си тегло. Въпреки това, един поглед към пробега от само 100 километра показва, че не трябва да се взема предвид само разходът.

Tesla Model S P100D от може да предложи много повече пробег. Луксозният седан може да покрие до 600 километра с едно зареждане на батерията - и това с висока консумация от повече от 18 квт/ч на 100 километра. Към това се трябва да бъде добавено и безплатното използване на собствените зарядни станции, което Tesla предоставя на собствениците на електромобили доживот.

 

 

BMW i3 също се утвърди като популярен електромобил. При него разходът е много по-нисък от тази на калифорнийския модел и е под 13 кВт/ч/100 км.

В Европейския съюз се изисква еднакъв метод на измерване за на разхода и пробега. Тази процедура използва така наречения Нов европейски цикъл на шофиране (NEDC), който бе въведен от Европейската комисия за целите на единния стандарт. Това трябва да даде възможност на крайните потребители да сравняват обективно превозните средства по отношение на емисиите. За тази цел NEDC предписва определени условия, при които производителите трябва да измерват консумацията на електромобилите. Сред тях са: натоварването в килограми, външните температури, скоростта, профилът на движение.

Разходът по NEDC не се измерва в нормалния трафик, а в лабораторни условия. Превозното средство се поставя на изпитвателен стенд с ролки, а посочените условия трябва да се прилагат външно. Поради тази причина заявеният разход обикновено не може да бъде постигнат на практика.

 

 

Практическите тестове показват, че разходът на електромобилите обикновено е много по-висок от заявения от производителите, което не се нрави на крайните потребители. Основната причина за това са условията за измерване, които на практика никога не съществуват в действителност. От друга страна, подобно на бензиновите двигатели, индивидуалното поведение при шофиране играе роля.

Кои фактори оказват влияние върху разхода?

Задвижване

В електрическите автомобили двигателят не се захранва от течни горива като бензин, а от електрическа енергия, съхранявана във високоефективни батерии. Това означава, че задвижващият агрегат е до голяма степен отговорен за потреблението, но също така и теглото и размерът на автомобила.

Допълнителни потребители

Специално отоплението е един от най-големите вторични потребители. То също се захранва директно от акумулатора. При по-продължителна употреба по-високият разход се забелязва ясно: показателят за пробега започва да пада много по-бързо от обикновено. В допълнение, климатикът, отопляемите седалки и радиото карат потреблението да нарасне бързо.

 

 

Външни фактори

Метеорологичните условия могат да накарат електричката да консумира значително повече. Ако пътната настилка е мокра, трябва да се използва повече енергия, за да се изтласка водата от пътя. Ниските и високите външни температури също се отразяват негативно на разхода. Силните ветрове също увеличават потреблението.

Стил на шофиране

Както при двигателите с вътрешно горене, скоростта е важна и за електрическите автомобили. Колкото по-бързо е темпото, толкова по-бързо трябва да бъде намерена следващата станция за зареждане. Постоянната промяна между ниска и висока скорост също трябва да се избягва.

Натоварване

Тежкият багаж също може да увеличи потреблението и по този начин разходите за електроенергия за електрическите автомобили. За задвижването трябва да се използва повече енергия. Подобна е ситуацията и с допълнителните пътници на борда.

 

 

За да проверите текущия разход, може да използвате бордовите инструменти, както при бензиновите двигатели. Тук е показан и диапазонът на прогнозирания пробег, който се изчислява както от текущата консумация, така и от оставащото ниво на ток в акумулатора. Вторичните потребители като отопление, климатизация или фарове също се вземат предвид. Ето защо дисплеят на обхвата понякога може да започне да показва резки промени.

При разхода не трябва да се забравят и т.нар. загуби при зареждане. Има разлика между енергията, която постъпва в акумулатора по време на процеса на зареждане, и енергията, която в действителност може да бъде използвана. Тази енергия, загубена по време на процеса на зареждане, трябва да бъде добавена към разходите на електромобила. Тя може да варира от 10 до 20 %.

Ако температурите паднат под пет до десет градуса, загубите по време на процеса на зареждане се увеличават поради намаления капацитет на батерията. Следователно през зимата разходите за електроенергия на електрическите автомобили трябва да бъдат определени по-високи.

Консумацията на енергия на електрическия автомобил също зависи от фактори, на които вие като водач можете да повлияете. Препоръчително е да следвате следните съвети: -    Карайте по магистрали с умерено темпо; -    Избягвайте постоянните промени в скоростта; -    Избягвайте маршрути със стръмни наклони; -    Паркирайте колата си в гаража през зимата; -    Не позволявайте отоплението да работи непрекъснато през зимата.

Снимки: Tesla, BMW, Renault, други

 

fallback
  • #5
    Антон Христов ( преди 4 години )
    Здравейте!Статията е много интересна, но трудно се чете - дразнещо е, че се налага читателят да се връща по текста, за да се увери в подозранието си за изпуснати или излишно поставени букви или думи като "с", "се", "на", "във" и т.н. Личи си че е писана набързо и през куп за грош, което естествено разколебава читателя и в това, дали авторът е "губил време" да проверява достоверността на написаното! Добре е да се обръща повече внимание на детайлите и правописа, за да не се изменя и смисъла!
  • #4
    Мазда ( преди 4 години )
    Бе дайте ми я електричката насам, каквато и да е и не ме мислете, ще си я юркам с кеф. Едно време карах кола без парно цели 10 години, та тва ли ще ме уплаши. Па и безплатен ток имам на корем, нема грижи... Само карантината да падне, ей...
  • #3
    до 3 ( преди 4 години )
    От няколко месеца Модел S&X отново са с безплатно зареждане
  • #2
    carpe_diem ( преди 4 години )
    Вярно, от коя година е това? Нито Теслите са с безплатно зареждане доживот вече, нито някой гледа NEDC вече... :D
  • #1
    Люлинския ( преди 4 години )
    Търсете батерия над 30-40 кВтч. И колата да е с термопомпа, не с обикновено парно, както и отопление на седалки. Така и зиме, и лете ще минавате над 200 км. И на едно 50 киловатово зарядно по път ще пълните за 2 бири време :D Пък който има кешовица за Tесла със 100 кВтч акумулатор, 600 км са гарантирани и то при магистрална скорост и пуснат климатик. Хиляди видеа има в мрежата.
fallback
Последни