Функцията на диференциалите е да изравняват разликите в оборотите на задвижващите колела. Има обаче ситуации, в които това не е нужно, а се налага използването на по-твърда ръка. Ако трябва да се измъкнем от снежна преспа или искаме да се забавляваме с дрифт, разликите в оборотите са излишни и имаме нужда от блокаж на диференциала.
Диференциалите могат да бъдат блокирани по различен начин, но винаги идеята е въртящ момент от по-бързо въртящото се колело да бъде предаден към по-бавното, т.е. по-бързата страна да бъде ограничена за сметка на по-бавната.
Процентните стойности, които често се цитират заедно с блокажа се отнасят до възможността за постигане на разлика в оборотите между задвижваните колела спрямо общия въртящ момент, предаван към диференциала.
Пълен блокаж
Най-простата възможност да бъде създаден блокаж е вграждането на съединител, който заключва двете задвижващи оси една с друга. Такъв тип съединител има блокиращо действие до 100 процента и се задейства ръчно от шофьора. Тази конструкция се използва на неравни и хлъзгави терени и днес се предлага само за истински всъдеходи като Mercedes G-Class.
Блокажи с предварително определено съотношение
При този тип блокажи се постига постоянен момент на свързване между двете оси например чрез натоварвани с пружини триещи плоскости. Силата на това куплиране е независимо от задвижващия момент или разликата в оборотите. Този тип блокажи се използват само за подпомагащи елементи.
Зависими от оборотите блокажи
Този тип блокажи реагират на разликата между оборотите на двете задвижващи оси. Това може да се постигне с допълнителен вискозен съединител или хидравлична помпа, която създава налягане в зависимост от разликата в оборотите и така задейства пакет с ламели. Това се прави при диференциалите на актуалните М-модели на BMW.
Диференциали с ограничено приплъзване
Този тип диференциали съчетават най-доброто от двата вида – при нормално движение на равно те действат като отворени диференциали, но при по-резки завои или неравна настилка те се превръщат в блокиращи, с което позволяват по-добро преминаване през съответния участък.
Диференциалите с ограничено приплъзване могат да работят с вискозна връзка, с червячен механизъм или с дисков блокаж.
При вискозната връзка дискове са поставени в силиконова течност. Когато скоростите на задвижващите оси са равни, диференциалът работи нормално, но когато скоростта на единия вал се увеличи, дисковете, разположени върху него, започват да се въртят по-бързо и втвърдяват силикона, който задвижва дисковете на другия вал.
При дисковия тип блокаж се използват триещи дискове, като единият е свързан с диференциалната чаша, а другият е свързан с оста. При различни скорости между дисковете се създава триене.
Червячният тип се нарича често Torsen диференциал, като името идва от Torque Sensing или чувствителност към въртящия момент. Тук говорим за частично самоблокиране на едното колело, когато въртящият момент към него се повиши и съответно преминаване на въртящ момент към другото колело. Този тип диференциали са по-устойчиви на износване и работят по-хармонично, но се включват само в една посока и се дооборудват с елементи с предварително зададена стойност на блокаж. Това води и до пълна загуба на блокаж, когато едното колело загуби контакт с пътя, т.е. когато липсва някакъв насрещен момент.
Диференциалите тип Torsen се препоръчват за по-мощни модели с предно предаване, но и голям брой модели със задно също разчитат на тях. Освен това Audi ги използва като централен диференциал в различни модели quattro.
Електронни блокажи
Най-простите и най-широко разпространените блокажи са електронните блокажи, които работят като софтуерно допълнение на ABS или ESP. Отвореният диференциал остава напълно незасегнат. Когато контролният блок засече превъртащо колело, то просто бива възпряно със спирачен импулс. При този импулс в диференциала се създава по-високо съпротивление, което означава, че на двете колела може да се предаде по-голям въртящ момент. Така колелото с по-добро сцепление получава повече въртящ момент, но с цената на отделяне на спирачна топлина от другото колело.
Снимки: интернет