Всички двигатели с вътрешно горене с колянови валове и бутала произвеждат отработили газове. В първите автомобили газът, изгорен в цилиндъра, излиза навън през проста тръба. По-късно пионерите на двигателите се опитват да намалят значителния шум, който генерират техните изпускателни системи. Това е постигнато чрез принципа на абсорбация плюс отразяване на отработените газове в системата.
Съвременните двигатели работят по-ефективно, изпускателната тръба позволява изхвърлянето на по-малко замърсители, а работният шум е в допустимите граници. Дефектен ауспух, който надвишава разрешеното ниво на шума, е административно нарушение.
Как е конструиран ауспухът?
Всяко модерно превозно средство получава индивидуална изпускателна система, а външната форма и вътрешността са точно напаснати към съответния двигател и шасито. Ауспухът е обект на технически преглед и не може да го заменяте свободно.
Изпускателната система е свързана херметично към блока на двигателя. Изпускателният колектор събира горещите изгорели газове директно в блока на двигателя и ги насочва в централната тръба. След това идва предният шумозаглушител. Той има за задача да намали значително нивото на шума и в съвременните превозни средства обикновено включва филтрите за пречистване на отработените газове.
Това е принципно филтърът за твърди частици в дизеловите двигатели и каталитичния конвертор в бензиновите двигатели. Дали дизел или бензин - и двете системи минимизират вредните компоненти на отработените газове. В зависимост от вида на двигателя и шасито, изпускателната система може да се състои от една или две отделни системи с две изпускателни тръби.
Големият главен шумозаглушител се намира пред изпускателната тръба. Той намалява шума от отработените газове с около 50 децибела. В някои превозни средства основният шумозаглушител се състои от две отделни части. Задният отвор е компонентът, който обикновено се разглежда като ауспух.
Крайният елемент трябва да насочва отработените газове по такъв начин, че натоварването за останалите участници в движението да остане ниско. Изпускателната система е постоянно изложена на високи механични натоварвания. Цялата система е гъвкаво закрепена, така че вибрациите да не водят до счупвания.
Двутактовата изпускателна система също така създава обратно налягане, за да оптимизира загубите.
Изпускателната система на вашия автомобил не е необходимо зло. С днешната плътност на трафика животът без заглушители и намаляването на замърсителите няма да е възможен. Ето защо, обърнете адекватно внимание на вашия ауспух. Вашите съграждани и околната среда ще ви бъдат благодарни за това.
Снимки: AutoScout24