Макар карането на мотоциклет да е считано от мнозина за удоволствие или разтоварване, без никакво съмнение то е съпроводено и с повишен риск. В случай на удар шансовете на мотоциклетистите са значително по-ниски от тези на шофьорите. Те могат да бъдат подобрени при носене на защитно облекло.
Принципен недостатък е липсата на деформационна зона на мотоциклета. Дори мотористът да носи яке с въздушна възглавница, рискът се понижава минимално, статистически погледнато. От години Bosch работи по възможността за подобряване на шансовете за оживяване на мотористите като развива техниката на двуколесните машини. Важно при развитието на спасителната техника е яснотата какво се случва при катастрофите. За целта Bosch извършва краш-тестове с мотоциклети.
Симулирането на сценарии трябва да помогне при развитието на т.нар. Emergency Assistant, който автоматично се свързва с аварийните служби от мястото на катастрофата и по този начин ускорява спасителната верига.
При новите автомобили системите eCall са задължителни от 31-ви март 2018 г., а за въвеждането им при мотоциклетите още се дискутира. Единствено BMW предлага такава система за повечето си модели срещу 325 евро. Смартфон или SIM-карта не са нужни, тъй като системата работи в повечето европейски държави.
За да бъде задействана тази верига в случай на инцидент, фактологията трябва да е изяснена: мотоциклетът не трябва просто да е паднал, а да е катастрофирал. „За целта са нужни от една страна много интелигентни сензори“, твърди работещия за Bosch математик Томас Лих. Нужни са и математически алгоритми, които стъпват на възможно най-широка база данни.
Сензорът, който не е по-голям от монета от 50 цента, може с помощта на данни от ABS и MSC (Motorcycle Safety Control) да разпознае с голяма сигурност падането и да стартира процедурата по идентификация и аварийни действия.
Инженерите на Bosch развиват алгоритмите си при точно дефинирани краш-тестове. В тях се разиграват ежедневни сценарии, от които се извеждат техническите изисквания към системите. В случая с Emergency Assistant ясно трябва да стане в кои ситуации ускорителните сензори дават данни, които не сочат към инцидент. Това може да се случва при преминаване на дупки, бордюри или при просто падане. До момента при Bosch са унищожени 18 мотоциклета от различни класове и марки.
Томас Лих допълва: „Преди да можем да разработим системи, трябва да се научим да разбираме критичните ситуации“. Тук се числи и постоянната оценка на данни от регистрите с инциденти на застрахователни компании.
Докато при автомобилите в Германия в последните 10 години се наблюдава значителен спад на загиналите при катастрофи, при мотоциклетистите посоката не е еднозначна. През 2009 г. броят им е бил 650, през 2016 г. – 536, а през 2018 г. – 619 човека. В началото на века броят им е бил около хиляда, макар мощността на мотоциклетите да бе по-ниска.
Силно влияние върху броя на инцидентите, ранените и загиналите в сегмента на мотоциклетите имат и атмосферните условия. За мнозина шофирането на мотоциклети е занимание за свободното време, чийто интензитет се покачва при добро време. „Ако успеем да задвижим спасителната верига достатъчно бързо и надеждно, тогава загиналите ще бъдат тежко ранени, а тежко ранените – леко пострадали“, е тезата, в която вярват в Bosch.
Снимки: Bosch