Mercedes бе първият производител, който преди години въведе система за изключване на част от цилиндрите. Тя деактивира част половината цилиндри, когато ситуацията го позволява и се използва в по-мощни двигатели, с повече от четири цилиндъра.
Конструкцията на двигателя не играе роля. Това означава, че системата може да бъде използвана в редови или във V-образни двигатели. При V-образните двигатели могат да бъдат деактивирани цилиндрите от единия ред. При редовия двигател се изключват определени цилиндри и тази система се обозначава като „единично изключване“.
Друга форма на деактивиране на цилиндри се намира в модерните хибридни двигатели. Те предлагат възможност двигателят с вътрешно горене да бъде изключен изцяло и задвижването да бъде само електрическо.
Изключването на част от цилиндрите се извършва автоматично от софтуера на двигателя, когато натоварването на двигателя е по-ниско и отсечката, по която се движите, го позволява. Идеята е, че ако карате с „равна газ“, така или иначе нямате нужда от пълната мощност на двигателя, а често се изискват само 20-30 процента. Те могат да бъдат осигурени и с по-малък брой цилиндри.
Предимствата на изключването на отделни цилиндри са в разхода на гориво. С шофиране с по-малък брой цилиндри той може да бъде намален с до 30 процента.
Недостатъкът е в намалената мощност. Ако сте свикнали да шофирате с шест- или осемцилиндров двигател с висока мощност, ще усетите ясно загубата. Повечето системи дават възможност с по-силно натискане на педала на газта всички цилиндри да бъдат „събудени“. Така шофьорът сам решава дали има нужда от повече мощност или търси икономичност.
Изключването на цилиндри може да бъде използвано както при бензиновите, така и при дизеловите двигатели. Сред производителите, които предлагат системата, са Audi, BMW, Dodge, Jeep и Chrysler. През 2012 г. Volkswagen представи двигател, при който се изключват два от четирите цилиндъра. В момента Ford притежава трицилиндров двигател, в който единият от цилиндрите може да бъде изключен и автомобилът да бъде задвижван само с другите два.
Снимки: Audi, Ford, Motortalk