Опитният доставчик в автомобилния бранш ZF едва ли се нуждае от представяне. Германската фирма оборудва с компоненти за силовото предаване и шасито всеки производител в страната. Но решението на фирмата да изпробва една от най-напредничавите си системи – хибридно двойно предаване – в безмилостното рали Дакар с дължина близо 8 хиляди километра, е направо смело.
Досега подобно нещо не е правено. В първия си опит системата ще прехвърля 1400 Нм електрически въртящ момент между два моста в пустинята. Тя е разработена заедно със специализираната чешка фирма MKR Technology и се нарича CeTrax Lite RS. За първи път ще я видим в камиона от екипа на Riwald – Renault Truck C460 Hybrid Edition в неделя в Саудитска Арабия.
Камионът се задвижва от турбодизелов двигател с 1000 к.с., но новият електрически блок ще комбинира тягата на дизела с моменталната електрическа мощност от 201 к.с. Електромоторът на ZF е асинхронен и развърта до 13 хиляди оборота и е свързан с хибриден контролен блок.
С добавянето на тези компоненти не само ще бъде подобрена ефективността на силовото предаване, но и представянето. Според ZF двата електрифицирани камиона са подобрили обичайните си времена с по няколко секунди на тестовете в Европа. В същото време е увеличена и мощността при спиране. Според представители на двете фирми скоростта за рекуперация при зареждането на 400-волтовия акумулатор е толкова висока, че презареждането може да се извърши до следващата дюна.
Използването на системата в машина от Дакар предполага, че е предвидена предимно за търговска употреба, но вероятността данни да бъдат прехвърлени към клиенти на ZF при леките автомобили е голяма.
Но първо камионите на CeTrax Lite RS ще трябва да преживеят пясъка, скалите и скоковете в 12 етапа на ралито тази година. През 2019 г. моделът C460 Hybrid Edition вече спечели рали Препролог в Холандия.
Снимки: MKR Technology, Dakar