fallback

Колко всъщност струва един нов автомобил?

Основният фактор за определяне на цената си остава обемът на производство

Малцина от потенциалните купувачи на автомобили се замислят колко точно струва избрания от тях модел и как се определя неговата цена? Факт е, че тя е различна при отделните марки, като при някои се различава кардинално от останалите, но нейното определяне става по горе-долу еднакъв начин.

Стойност на използваните детайли

На първо място този параметър зависи от обемите на производство. Всеки автомобилен завод, независимо от бранда, който произвежда, има постоянни разходи. Основният от тях е за оборудването на поточната линия, на която се сглобяват автомобилите. Един конвейер струва около 200 млн. долара. Съответно, оборудването за производство на един модел, който се подменя веднъж на 5-7 години, излиза около 600 млн. долара.

От това следва, че производствените разходи за един автомобил, ако той е излязъл в тираж от 1 млн. бройки, са от 200 до 600 долара. При намаляване на обема до 100 000 единици, разходите за оборудване се увеличават от 2000 до 6000 долара на бройка. Затова при още по-малко производство собственикът се стреми да намали разходите за оборудванто на поточната линия, но пък това може да се отрази на качеството на създаваните части или път да намали надеждността на самото производство.

Цени на материалите

Задължително в сметките се включва и стойността на материалите, използвани за производството на автомобили. Например, цената на тон стомана е 600 долара (средно), а на алуминия - близо 2000 долара за същото количество. Към тях се добавя и стойността на пластмасата, която е различна в зависимост от качеството на материала. Средното тегло на един автомобил от икономичен клас е 1360 кг., като материалите за неговото производство излизат между 2000 и 3000 долара.

Тук трябва да се добавят и загубите при сглояване на машината. Ако поточна линия работа средно по 16 часа напълно автоматизирано, то средната стойност на движението на целия конвейер е между 40 и 60 долара на част. В тази сума влизат разходите за плащане на работниците, стойността на материалите, на електроенергията, като и много други подобни разходи. В крайна сметка излиза, че 16 часа работа на поточната линия излизат между 640 и 690 долара на бройка. 

Каква е сметката?

При производство на милион автомобила в продължение на 30 години, техният брой ще е 30 милиона. За поддържане на работоспособността на завода част от приходите от всяка продадена кола се отделят за инвестиране в инфраструктура и други нужди на предприятието, като сумата е между 100 и 500 долара на бройка. Това позволява да се поддържа нужното ниво на производство, като се внедряват ново оборудване и съвременни технолотии, които са нужни за създаване на високотехнологични платформи за бъдещи модели.

Грубо пресметнато, производството на един автомобил от икономичен клас излиза между 3900 долара (при годишен обем от 1 млн. единици) и 7600 долара (при годишен обем от 100 000 бройки). В тази сума са включени само разходите, направени за него в завода. А те се увеличават значително, като се добави похарченото за неговата разработка, стойността на оборудването му - двигатели, трансмисии и други основни компоненти, транспортиране до дилърите и др.

Снимки: Nissan, Skoda

fallback
  • #5
    сепуко харакири ( преди 5 години )
    Цената на една стока, в случая кола, зависи от две неща, себестойност, демек материали плюс труд,данъци,и пр. и това, колко в склонен да плати купувача.Най голяма добавена стойност имат колите в премиум клас.Най-малка- малките коли.Затова калпавите коли, разбирай евтините, се правят в държави с евтина и зле квалифицирана работна ръка.И затова всеки иска да продава коли в премиум клас.Ама там царят е един, по-точно кайзер.
  • #4
    анонимен ( преди 5 години )
    Пълни простотии! Разходи, себестойност, приходи, печалба са доста строго пазени тайни от всеки в този бизнес. Изложените стойности са предполагаеми, т.е. изсмукани от пръстите на някой списвач, като комедиантите.
  • #3
    анонимен ( преди 5 години )
    Според тази информация, излиза че Тойота и VW са с най-ниска себестойност на произведен автомобил, но крайните цени не са по-ниски. Явно за да подържаш пазарна капитализация, трябва да си алчен, като инвеститорите си.
  • #2
    анонимен ( преди 5 години )
    можеше поне един хубав извод да обобщите (consumer advice, както казваха онези тримата) - като купувате среден клас кола, от която има огромно производство - давате по-малко пари отгоре - един вид по-малко сте прецакани; и колкото по-купуван е модела, токова повече сте "на печалба" един вид ... и обратното - при неуспешните модели - освен всичко друго, те са и скъпи, защото производителят трябва да разпредели разходи между по-малко "набутали се".
  • #1
    песхо ( преди 5 години )
    браво! БРАВО!такава детайлна справка, правят и в НАДИН - 300лв за тон. ае бегайте с поредната автокомедия....
fallback
Последни