fallback

Какви са изискванията за автомобилите през зимата в Европа?

Не във всички страни зимните гуми са задължителни

Зимата е период, в който пътуванията често са ограничени, а тези, които трябва да ги предприемат, се сблъскват с неприятни или дори опасни условия за шофиране. Това е достатъчна причина да обърнем внимание на оборудването на автомобила си. Някои от тях са препоръчителни, а някои – задължителни. В различните държави в Европа важат различни правила. Ето какви са те извън България.

Австрия: важи „ситуативно“ правило за зимните гуми. То важи за автомобили с общо допустимо тегло до 3,5 т. От 1 ноември до 15-и април при зимни условия като киша, сняг или лед по пътищата могат да се движат автомобили със зимни гуми. За зимна гума се счита всяка, носеща надпис M+S, M.S или M&S, както и символ на снежинка. Шофьорите с всесезонни гуми трябва да обърнат внимание на това правило. Като алтернатива на зимните гуми е дадена възможност за поставяне на поне вериги на поне две задвижващи колела. Това важи само когато настилката е покрита със сняг или лед. Участъци със задължителни вериги се обозначават със съответните знаци.

Белгия: няма генерално правило за шофиране със зимни гуми. Изисква се използването на еднакви гуми M+S или зимни на всеки мост. Веригите са позволени на покрити със сняг или лед пътища.

Германия: важи „ситуативно“ правило за зимните гуми. При лед, сняг, киша и поледица може да се шофира само когато гумите са обозначени със символ M+S. Още по-добре е върху гумата да има символ на планина със снежинка, който обозначава чисто зимните гуми. Зимните гуми, обозначени с M+S, могат да бъдат използвани до 30 септември 2024 г. Шпайковете са забранени.

Дания: няма задължение за шофиране със зимни гуми. Веригите са позволени от 1 ноември до 15 април.

Италия: правилото за зимните гуми е различно в различните провинции. За по-сигурно се препоръчва между 15 октомври и 15 април да се шофира със зимни гуми и преди пътуване да се осведомите за специалните правила в съответния регион. Гуми със шпайкове могат да бъдат използвани между 15 ноември и 15 март. В Южен Тирол зимните гуми са задължителни от 15 ноември до 15 април.

Полша: няма задължение за зимни гуми. Веригите са позволени само на покрити със сняг и лед пътища. Отсечки, където използването на вериги е задължително, се обозначават със съответните знаци.

Словения: общо правило за задължителни зимни гуми от 15 ноември до 15 март. Веригите са разрешени.

Франция: няма общо правило за зимни гуми. При съответните метеорологични условия могат да бъдат изисквани зимни гуми или вериги, но на места, обозначени временно с пътни знаци. Това засяга най-вече планините. Задължителен е минимален профил от 3,5 милиметра. Като опция могат да бъдат използвани вериги.

Холандия: няма генерално правило за зимни гуми. Веригите са позволени на изцяло покрити със сняг пътища.

Чехия: от 1 ноември до 31 март важи ситуативното правило за зимни гуми при зимни условия. Поставят се съответните знаци.

Швейцария: задължение за използване на зимни гуми няма. Индиректно шофьорите трябва да спазват подобно правило. В Швейцария законът предвижда шофьорът да може да владее автомобила си. Като цяло преди пътуване до алпийската страна се препоръчва смяната на гумите със зимни.

Снимки: ADAC, AutoScout24

fallback
  • #9
    Viking ( преди 5 години )
    До #6Не са легенди. Вярно е, че съвременните шиповани гуми не са като едновремешните. Но след всяка зима във Финландия се преасфалтират много от основните пътища, понеже "изгризаният" асфалт образува вдлъбнати коловози. Отделно това, че отчекнатите парченца от настилката и дори самите шипове от движещият се пред теб често летят назад, и познай кво става, когато се случиш да си зад такъв със 100км/ч. Почти 2/3 от автомобилите тук са с напукани предни стъкла и нацъфкани от камъчета предници.
  • #8
    Никола ( преди 5 години )
    Трябва да сложат още едно правило-зимата шофьора да Не е българин ,особенно от някои населени места.Как по чужбина сме спокойни спазваме правилата,а тука ставаме наглеци и се трепем взаимно,яко агресия между нас.Правителството трябва да вкара Равновесие,а не богатите да са безбожно богати а паботещи и пенсионери едвам смогват да крепят държавата и семействата си.Държавата удря най много шофьорите и работещите.Работодателите и те удрят тях ...и ето ти агресията на всяко ниво.До кога....
  • #7
    анонимен ( преди 5 години )
    остави гумите за мъгла те са сезонни търся гуми за 2 до 3 промила че другите никак не ме държат на пътя
  • #6
    анонимен ( преди 5 години )
    това са стари градски легенди съвременните шипирани гуми са проектирани да пазят пътната настилка тъй като има изключително строги изисквания и се подлагат на тестове преди да бъде пусната на пазара
  • #5
    Хи хи ( преди 5 години )
    У нас пък ще пускат пролетни и есенни гуми...нощните и дневните са на път...хит са тези за мъгла)))))
  • #4
    анонимен ( преди 5 години )
    Защото разказват играта на настилката. В скандинавските страни се кара презимно със шпайкове. Питах един приятел не прецакват ли асфалта? Отговорът беше: "Нали се преасфалтира?"
  • #3
    анонимен ( преди 5 години )
    надявам се поне един да коментира защо има забрана за ползването на шипирани гуми през зимния сезон
  • #2
    Свирчо ( преди 5 години )
    ИЛИ мога спокойно да си карам с летни гуми, ама с грайфер, по-дълбок от 4 мм. Умно
  • #1
    анонимен ( преди 5 години )
    В България - между 15 ноември и 15 март важи правилото "ИЛИ" ... "с гуми, предназначени за зимни условия, ИЛИ с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 mm през периода от 15 ноември до 1 март."
fallback
Последни