Всеки, който е сядал в автомобил, разчита на това, че техниката му ще го отведе безопасно до крайната цел. Една от най-важните функции е тази на окачването. То трябва да бъде достатъчно стабилно и здраво, за да понесе всички удари, натоварвания и сили, които му влияят. Модерните конструкции нямат носеща рама, а елементите им са закрепени директно за каросерията. Резултатът е самоносещата каросерия.
Пружините и амортисьорите абсорбират една част от силите, които възникват при компресията на колелото. Останалото се поема от окачването. При спиране или ускорение то се накланя или се огъва. Колкото по-висока е масата на автомобила и колкото по-лошо е състоянието на пътната настилка, толкова по-високи са натоварванията. Окачването трябва да поеме и страничните и диагоналните сили, за да се осъществи безопасно пътуването.
При катастрофа шасито – носещата долна част – поема част от енергията на удара. Това важи с особена сила за силите, които възникват отпред и отзад. Колкото по-добре бъдат омекотени те, толкова по-безопасен е автомобилът за пътниците. Тази сила на омекотяване трябва да не позволи на неприятните удари и люлеене при движение по неравен път да достигнат до пътниците. Същото важи и за вибрациите, идващи от двигателя.
Модерното окачване е изработено от пресовани метални части с голяма здравина срещу усукване. Когато не говорим за самоносеща каросерия шасито се състои от заварени или занитени части на носещата рама. Шасито има определени точки за закрепване на каросерията и задвижващите компоненти, които пасват само на този модел. Самоносещата каросерия от своя страна е подсилена във всички важни точки.
За да бъде отнета енергията на удара при катастрофа, шасито има зони за огъване. Те се намират там, където не са застрашени пътниците. Каросерията от своя страна образува подсилена капсула.
Всяко окачване надхвърля зададената товароносимост с много. Така то може да компенсира щети, причинени от кратки претоварвания, например при екстремни пътни условия или при удар.
Специални заоблени части на окачването за предния и задния мост поемат насоченото водене на колелата. Към тях се числят стабилизиращите щанги и носачите, които не се нуждаят от обслужване.
Окачването е гръбнакът на автомобила. Автомобили, претърпели по-тежки удари, трябва да бъдат бракувани, тъй като геометрията на окачването е нарушена. Нашият съвет е: не купувайте автомобил, за който имате съмнение, че е претърпял по-силен удар, без до бъде професионално прегледан.
Снимки: Mercedes-Benz