fallback

Повече коне от Чингиз Хан: тестваме най-новото BMW M5

Версията Competition е потресаващо бърза - което можеше да се очаква. Неочакваното е колко е удобна

Някога един от съперниците на Чингиз Хан, за да го умилостиви, му изпратил небивало щедър дар - 600 чистокръвни коня. Днес ние слагаме великия завоевател в малкото си джобче и тръгваме на разходка с цели 625. Запознайте се с новото BMW M5 Competition.

Още от първата си поява през 1984 тази кола е еталонът за модерен спортен седан. В наши дни тя има много конкуренти, разбира се. А също и няколко скелета в собствения си гардероб. Например Е60, която ползваше уникален V10 мотор от Formula 1, но отблъскваше с дизайна си. Или F10 - атрактивна на вид, но недотам вълнуваща на пътя.

ПОСЛЕДНОТО ПОКОЛЕНИЕ, познато с кодовото F90, успя да върне M5 там, където му е мястото. Дизайнът му е по-скоро предпазлив, а под капака вече е V8, но пък конете са повече отвсякога. Особено във версията Competition, която добавя още 25 към 600-те на обикновеното М5. Ако един стандартен семеен седан се нуждае от около 10 секунди от нула до сто, на тази кола са й нужни 10.7 секунди - само че от нула до двеста.

И ако при теста на стандартния сезан започваме от удобството и екстрите, тук задължителната първа точка е двигателят. На пръв поглед 4.4-литровият V8 на BMW би трябвало да ви е добре познат - компанията го слага на всичко от обикновената Серия 5 до новото Х6. Но това е цивилната версия на мотора, наречена N63. M-поделението ползва военната, S63, и разликата е като между светулката и светкавицата.

ДВАТА ДВИГАТЕЛЯ СЕ ПРАВЯТ в един и същи завод, имат еднакви цилиндри, еднакви степени на сгъстяване, еднакви диаметри на клапаните и профили на коляновия вал. Но приликите свършват там. Моторът на M5 е монтиран на различни носачи за повече здравина. Колелата на турбокомпресорите са с по половин сантиметър по-широки. Изпускателните клапани са електронни, вместо вакуумни. Докато обикновеният мотор впръсква горивото при 200 бара налягане, тук е 345 бара, и съответно инжекторите и буталото на горивната помпа са от специален материал, за да издържат на натоварването.

S63 има и две маслени помпи вместо една, което гарантира добро омасляване дори при ускорение от 1.3 g - без значение дали странично, при старт или при спиране. Само за справка, ракетата Saturn 5 на NASA, която прати хора на Луната, развиваше при изстрелването си 1.2 g.

РЕЗУЛТАТЪТ ОТ ВСИЧКО ТОВА е чиста, ръмжаща лудост. Ускорението на тази кола може съвсем сериозно да ви контузи врата. Германците обещават 3.3 секунди от 0 до 100 км/ч, но различни независими тестери лесно го смъкнаха с три десети.

Естествено, чували сте подмятанията, че времето на М5 от нула до сто е всъщност десетина минути - колкото ще ви отнеме да се справите с безбройните настройки на автомобила. Това е доста преувеличено. Но е факт, че тук можете да нагласяте всичко:  

BMW M5 Competition

625 к. с. максимална мощност

750 Нм макс. въртящ момент

3.3 секунди 0-100 км/ч

- Звука на ауспуха, в който за целта е монтиран специален клапан. - Реакциите на 8-степенния автоматик. - Реакциите на мотора при подаване на газ - могат да са ефикасни, спортни или спортни плюс. - Колко директен да е воланът. - Колко твърдо да е окачването. - Как да работи електронната стабилизация - активно, частично или пък изцяло изключена. - И накрая, слава на боговете на пушека, можете да настроите задвижването. Стандартно то е на четирите колела, но има и малко по-фриволна версия за състезателно шофиране. А можете също да прехвърлите всичките 625 коня изцяло към задния мост, ако внезапно решите, че мразите задните си гуми.

ВСИЧКО ТОВА ДЕЙСТВИТЕЛНО ОТНЕМА време - но само веднъж, защото на волана имате два симпатични червени бутона, в които да запаметите любимите си режими. И тогава 0-100 км/ч наистина ще ви отнема три секунди.

В най-ожесточените си настройки това М5 е наистина потресаващ автомобил. Вярно, не внушава същата пъргавина като М2, или като предшественика си от 80-те например. F90 тежи с 450 килограма повече от онова първо Е28. Но пък има с 340 коня повече, така че няма да се оплакваме прекалено.

Всъщност изобщо няма да се оплакваме, защото от това повишено тегло произлиза и най-смайващата особеност на този Competition. Той е много удобна кола.

ШЕСТСТОТИН КОНЯ, 3 СЕКУНДИ от 0 до 100 км/ч и активен М-диференциал звучат точно като нещо, което да ви извади пломбите и да ви прочисти бъбреците от камъни. Но изобщо не е така. Превключете настойките на комфорт, и М5 става един любезен, меко возещ седан. Той спокойно поглъща бръчките на българските пътища и ще закара децата на училище без никакъв стрес.

Седалките с кожа мерино са приказно удобни и могат да се подгряват и вентилират. Получавате управление с жестове, гласов контрол и първокласно аудио от Harman/Kardon. Както и огромен багажник. С две думи, това е идеалната кола за всеки ден. Дори и разходът при нормално шофиране пада до към 13 литра за 100 км - смешно малко за 625 коня. Все едно обикновеният фамилен хечбек да харчи 2 на сто.

Както винаги при BMW, има само една пречка пред пълното щастие, и тя се отнася до цената. Обикновеното М5 започва от 235 000 лева. Пакетът Competition струва 18 хилядарки. С още малко дребни удобства нашата тестова машина закръгля сметката на 280 000 лева. Което изглежда ужасно много за обикновен автомобил. Но не и за най-добрата семейна кола в света.

Още снимки на новото М5 Competition можете да видите в галерията:

fallback
  • #3
    анонимен ( преди 4 години )
    Competition e с доста твърдо окачване и не е толкова удобно ако си свикнал с комфорта на 5та серия или Е клас. Лично за мене m550i модела е по разумна покупка за България с нашите скапани пътища. По евтин е, по комфортен и вече е с 530 коня. Едиствено възможността да превключваш само на задно предаване би ми липсвала.
  • #2
    анонимен ( преди 4 години )
    Доше, не е възпитано да говориш така за майка си. Пък и не му е тук мястото :)
  • #1
    Факт! ( преди 4 години )
    Тровещ възуха кошник.
fallback
Последни