На какъв принцип се определя най-правилното положение на ръцете на шофьора върху волана. Счита се, че това един от двата варианта - 9 и 15 часа или 10 и 14. Японски учени проведоха изследване, което да докаже или да отхвърли тези твърдения.
Учените са категорични, че мястото за хващане зависи от усилията, с което трябва да се завърти кормилото, тъй като положението на ръцете влияе върху работата на мишниците. И именно вариантът "9 и 15" е най-правилен, в това число и заради поставената в центъра на волана въздушна възглавница.
За да проверят твърденията си, изследователите са поставили зад волана на тренажор, който повече прилича на щурвал на самолет, 10 човека. Те е трябвало да държат волана в 4 различни положения - от неутралното (9 и 15) до такова, при което се получават отклонения на 30 и 60 градуса в двете направление.
Изследвано е усилието, което полагат участниците в експеримента при завиване. Най-адекватна се оказва именно неутралната "хоризонтална" позиция на ръцете, но се отбелязва, че някои сензори в автомобила объркват водача.
По време на опита участниците е трябва да въртят волана само с една ръка. Те обикновено я поставят на 12 часа, тоест най-горе, което е опасно, тъй като в подобни случаи водачът няма пълен контрол върху управлението, а също така може да получи наранявани при задействане на въздушната възглавница.
Снимка: Motor1