На салона за олдтаймери "Auto e Moto d'Epoca di Padova" 2019 бе представен автомобил, който малцина познават. Той разказва историята на двама приятели – Мишел Липранди и Джовани Мандели, които сбъдват – макар и за кратко – една своя мечта: да създадат собствен спортен автомобил.
Преди Мишел Липранди да започне приключението със своята фирма Лимаплас, той работи при различни производители като Abarth и De Tomaso и трупа опит с фибростъклото. Със своя приятел Джовани Мандели той избира за емблема на марката един дракон и марката Linea Moderna Executive, известна и като LMX, е създадена през 1968 г.
Двамата избират дизайн в стил Lotus. Структурата, на която стъпва автомобилът, се състои от централна рама с независимо окачване на всички колела. Двигателят е надлъжно разположен зад предния мост, а задвижването е задно.
Каросерията е елегантна и изчистена, а задницата е тип фастбек. Макар да съществува опасността автомобилът да бъде объркан с американски масъл кар, при внимателно вглеждане тя бързо отпада. LMX Sirex е дълъг едва 3,96 м. Дизайнът му е дело на Франко Скалионе, стар познат от Bertone, чието дело са шедьоври като Alfa Romeo Giulietta SS и Alfa 33 Stradale.
Под капака работи 2,3-литров V6 с мощност 108 к.с. от Ford Taunus 20M RS. С него и с теглото си от под 1000 килограма Sirex развива 200 км/ч. Силовото предаване е поверено на четиристепенна кутия. Някои от произведените бройки са оборудвани с механичен компресор, при който мощността достига 180 к.с. По-късно се използва и турбо от Ford Capri, с чиято помощ мощността достига 210 к.с.
Монтажът на автомобила е дело на фирма Eurostyle, която е специализирана в производството на нишови автомобили. В салона Sirex разполага с елегантно табло от фина кожа. Използвани са компоненти от много италиански автомобили от онова време, включително от Fiat 500 – нещо типично дори за екзотични марки.
LMX Sirex е представен на автосалона в Торино през 1968 г., но не в залите на изложението, а пред тях, като причината вероятно е слабата ликвидност на двамата предприемачи. Показан е и кабриолет, който е произведен само в няколко екземпляра.
Дотук добре, но цената на LMX Sirex е над четири милиона лири или колкото едно Dino 206 GT. В Германия вносителят търси поне 25 хиляди марки, колкото струва Porsche 911. Може би високата цена е и сред причините за траурния финал. Произведени са 35 броя, когато през 1973 г. двамата приятели хвърлят кърпата. По-късно са произведени още няколко модела, с които общият брой достига между 43 и 50.
Реставрацията на LMX Sirex е считана за нещо много трудно с оглед на липсата на оригинални части. За запазен екземпляр цената е между 40 и 50 хиляди евро, докато Sirex Spider на практика не може да бъде открит.
Снимки: Motor1
Вижте още снимки в галерията: