fallback

По-какво се различава хечбекът от лифтбека

Първият има някои недостатъци, които проличават най-вече при инцидент

В последните две десетилетия пазарът се запълни с огромен брой автомобили, които не винаги подлежат на точна класификация. Обикновеният човек трудно би се ориентирал сред множеството типове автомобилни каросерии. Два от най-популярните видове купета са хечбек и лифтбек. По какво те се различават и какви са техните предимства пред обикновения седан? За какви цели са били разработени тези тип каросерии? Отговорите ще намерите по-долу.

Хечбекът - автомобил за мегаполиса

В условията на натоварения градски трафик към автомобила бяха поставени повишени изисквания - той трябва да съчетава комфорт и маневреност. Седаните, които почти изцяло царуваха по пътищата на мегаполисите през 20-ти век, далеч не винаги задоволяват нуждите на съвременните шофьори. По-специално поради тяхната дължина успоредното паркиране, както и престрояването в трафика от една лента в друга е неудобно.

Решението беше намерено за сметка на радикална промяна в конфигурацията на автомобила: багажното отделение беше комбинирано със салона, задният надвес беше значително намален, а системата за задвижване на предните колела с напречно разположен двигател стана стандарт.

Този нов автомобил получи името хечбек (от англ. Hatch - люк), благодарение на иновативния дизайн със задна врата, през която се осъществяваше достъпа до багажното отделение. Днес автомобилите от този тип се произвеждат както в конфигурации с 5 врати, така и с 3 врати и са много популярни.

Освен това заслужава да се отбележи, че подобни модели са много по-добър вариант за начинаещите шофьори, отколкото седан, тъй като е по-лесно да свикне с размерите. За първи автомобил хечбекът е много подходящ избор.

За съжаление, хечбеците имат някои недостатъци, които собствениците трябва да вземат предвид - в случай на инцидент съдържанието на багажника може да "излети" в купето и да нарани пътниците на задните седалки. За да не се случи това може да помогне специална решетка, която закрива/затваря багажното отделение. Освен това неприятните миризми от багажа могат да доведат до сериозен дискомфорт по време на дълги пътувания.

Лифтбекът - автомобил "трансформър"

Лифтбекът (буквално в превод от английски - "повдигаща се задна част) е тип каросерия, която по форма наподобява седан и представлява кръстоска между него и хечбек.

Задният надвес в тази версия не е вертикален, а представлява полегат склон, плавно превръщащ се в открояващ се багажник. Много лифтбеци имат две възможности за отваряне на задната врата - цялата или само на изпъкналата част.

Подобни автомобили са най-популярни на американския пазар - именно за него гигантите на автомобилната индустрия най-често произвеждат лифтбек варианти на прочути седани, които при търговски успех зад Океана "мигрират" към европейските дилърства.

Основните разлики

И двата вида, описани по-горе, са модификации на лек автомобил, подобни по характеристики и ходови качества със седана от същата моделна гама.

Основните разлики между тях са следните: формата на задния надвес, който прави лифтбека да изглежда като седан; механизмът за отваряне на задната врата - при лифтбека може да има два алтернативни начина за достъп до багажното отделение; лифтбекът може да бъде както двуобемен, така и триобемен (което му придава още по-голямо сходство със седана), докато хечбекът е само двуобемен.

fallback
  • #3
    анонимен ( преди 5 години )
    Имал съм 3 лифтбека - '97 Алфа 146, '08 Вектра и '15 Толедо, наред с тях 2 класически седана - '89 Сиера и '04 Волво S40, както и миниван '03 Пикасо и хетчбек '02 Джаз и смело мога да заявя, че от моя гледна точка лифтбекът е възможно най-практичната и същевременно най-добре изглеждаща форма на кола, защото съчетава елегантността на седана с багажното пространство на малък ван или малко комби. Пример - багажникът на Толедото и на Пикасото е еднакъв 550л, но второто има съпротивление на тухла!
  • #2
    анонимен ( преди 5 години )
    Карам лифтбек и мога да кажа, че е най-доброто съчетание за багажен обем и размери на автомобила. Просто съчетанието и балансът е най-добър. Хечбека има малка площ за товарене, но пък е по-къс и лесен за паркиране, комбито от към багажник е най-добре, но колата е дълга и неудобна, ако живееш в пренаселен град. Седана е най-добре изглеждащ на визия автомобил, но е дълъг, като комби, а с багажник неудобен за товарене на различни обемисти или дълги предмети.
  • #1
    анонимен ( преди 5 години )
    Баща ми имаше навремето една Крома, сега разбрах, че е била лифтбек.
fallback
Последни