Никак не е лесно да замениш някоя емблематична фигура. Помислете си за Тop Gear без Джеръми Кларксън. Или за "Двама мъже и половина" без Чарли Шийн. Спомнете си опита на Queen да вземе за вокалист някой си Адам. И горе-долу ще имате представа какво е новата Skoda Kamiq.
ТОВА Е ТРЕТАТА МАТРЬОШКА в новата вълна от чешки кросоувъри - с една педя по-къса от Кaroq и с половин метър под големия Kodiaq. Каmiq е за Skoda онова, което са T-Cross за Volkswagen и Arona за Seat. И това не е просто аналогия, защото трите коли ползват една и съща платформа. За съжаление обаче Kamiq е и още нещо.
Това е всъщност наследникът на Yeti. А Skoda Yeti беше един от най-интересните и симпатични автомобили за последните 20 години. Докато тук, честно казано, интересните неща не са чак толкова много. Ако изключим идеята да сложат фаровете под дневните светлини.
ДИЗАЙНЪТ Е ЕФЕКТЕН И ни се струва, че няма бързо да омръзне. Преобърнатите светлини гарантират, че няма да го бъркате постоянно с нещо друго, какъвто е сучаят между Karoq и Kodiaq. Но въпреки това Kamiq няма чара и фънки излъчването на Yeti . Skoda заменя автомобила, който винаги изпъкваше сред тълпата, с най-обикновена пешка в растящата армия от малки SUV.
За щастие Kamiq има и един много силен коз: същия, който свикнахме да очакваме от всяка Skoda в последните десетилетия. Той дава повече за по-малко.
ПРЕДИ ВСИЧКО Е ДОСТА ПО-ПРАКТИЧЕН от всичките си конкуренти. С 8 сантиметра е по-дълъг от Аrona и с цели 11 - от Т-Cross, и това допълнително пространство е използвано добре. Задната седалка е напълно използваема и от хора над 4 години, а багажникът побира 400 литра - което е с една каса бира повече от Golf. Ако сгънете задните облегалки, ще вмести почти 1400 литра.
Интериорът също е по-привлекателен от този на Yeti. Седалките са удобни, шумоизолацията е на добро ниво. Таблото е почти едно към едно задигнато от Scala и изглежда модерно, макар и без излишен блясък. Kamiq получава всички последни писъци на електронните асистиращи системи. Може сам да си следва лентата, стига да има маркировка. Ще спре аварийно, ако засече опасност отпред или пък задаваща се отзад кола, когато излизате от паркинга. Даже можете да си говорите с него чрез новия гласов асистент, наречен Лаура. Примерно кажете й "Искам пица", и навигацията ще ви предложи адресите на най-близките италиански ресторанти.
НА ПЪТЯ KAMIQ E НАПЪЛНО компетентен, но не и вдъхновяващ. Управлението е директно и с достатъчно обратна връзка. Може и да има два-три кросоувъра, които се усещат по-динамични. Но нашият съвет е, ако искате динамика, просто да не си купувате кросоувър. Ако пък искате 4х4, погледнете по-нагоре в каталога на Skoda, защото тук такова не се предвижда.
За задвижването засега имате три възможни избора. Skoda запазва добрия стар 1.6 TDI в гамата, макар да очаква популярността му да спада. После идва еднолитровият турбобензин с три цилиндъра, който може да е с 95 или със 115 коня. По-късно тази година ще се появи и 1.5 TSI със 150 коня, който все още не е минал хомологация според новия тестов цикъл WLTP и затова не можахме да го изпробваме.
ОЧАКВАМЕ ОСНОВНАТА ТЕЖЕСТ тук да падне върху еднолитровия мотор - същия, който Аudi използва за А3. Първото поколение трицилиндрови агрегати звучеше, все едно буталата са пуснати в блендер. Но този е от второто и с удоволствие установихме, че работи гладко и достатъчно динамично. За по-добра икономия обаче от Skoda са заложили по-дълги предавки и на планински път ще ви се наложи доста да работите със скоростите. Алтернативата е седемстепенен DSG автоматик с двоен съединител.
115 к.с. максимална мощност 200 Нм максимален въртящ момент 194 км/ч максимална скорост 9.9 секунди 0-100 км/ч |
Разбира се, и тук ще намерите дребните хитрини, с които толкова се гордее Skoda: скрит във вратата чадър, стъргалка за лед в капачката на резервоара, специално кошче за цапащи отпадъци, подвижно LED осветление за спешни случаи. Одобряваме и подвижните гумени предпазители на вратите, които ще ви предпазят да не одраскате друга кола на паркинга.
НАЙ-ПРИЯТНОТО Е, ЧЕ ВСИЧКО това ще дойде на наистина разумна цена. Още нямаме листата за България, но очакваме Kamiq да е със съвсем умерена надценка спрямо Scala - което означава малко над 30 хиляди лева за базовата бензинова версия.
За да обобщим, това е практичен, приятен на вид, нелош за каране семеен автомобил на относително достъпна цена. Вярно, бихме могли още дълго да се оплакваме, че няма характера на Yeti. Но всъщност малко бързаме да си приберем пицата.
Още снимки на новия Kamiq вижте в галерията: