Специалистите от консултантската компания KPMG проведоха проучване сред водещи топ-мениджъри от световната автомобилна индустрия, като 82% от тях са на мнение, че професията "дилър на нови автомобили" ще изчезне или ще бъде трансформирана. Очакванията са до 2030 г. най-късно сегашните шоу-румове и техните мениджъри да отидат в историята, а колите да се продават без посредник - чрез интернет.
Ясно е, че това ще позволи на производителите да реализират по-високи печалби, защото няма да има посредник. Самите дълъри също са на мнение, че времената се променят непрекъснато и не отричат, че потребителят прекарва доста време в интернет при избора на нов автомобил.
Търговците обаче смятат, че брандовете няма да могат да се справят без тях, а причината е, че нито един производител не произвежда коли, които са готови за продажба веднага след слизането им от конвейера. Автомобилите се нуждаят от пред-продажбена подготовка и едва ли компаниите, които ги произвеждат, биха се заели с нея.
Част от големите производители вече експериментират с нови форми на продажба, но нито един от тях не се е отказал напълно от търговската мрежа. Корпорации като Daimler и Volkswagen, например, подготвят моделите си за директна продажба, като оставят на дилърите само подготовката на автомобила за предаване на клиента срещу фиксирана комисионна - от 250 до 400 евро. Самият търговец обаче няма как да бъде изваден от тази верига.
Дилърите са много важни и при излизането на нови модели на пазара. Производителите и импортьорите (компаниите, които внасят автомобилите) ги карат да влагат сериозни средства в построяването на шоу-румове и да търсят нови решения за увеличение на продажбитe. На свой ред дилърите поправят всички грешки на производителя, защото без тях нито продукт на пазара не може да носи печалби.
За самия клиент е без значение дали ще купува от дилъра или от производителя. Купувачите обаче наистина се насочват към онлайн-пазаруването и ще спечели този, който поеме с нето в тази посока. Почти цялата процедура по избор на автомобил вече се изършва във виртуалното пространство, като потребителят не обикаля салони и дилъри, а се запознава с цялата информация от интернет. Това е по-лесно, по-удобно и пести много време.
Изчислено е, че решението за покупка на автомобил се взима след търсене и четене на информация в продължение на 18-20 часа. След това на клиента му остава само да отиде при търговеца в автосалона и да сключи сделката, без да провежда с него допълнителни разговори. За това помагат и финансовите институции, които онлайн одобряват отпускането на лизинг и оформят цялата документация по сделката.
Всичко това показва, че бъдещите на автомобилните шоу-румове става все по-мъгливо. От една страна, те вече не привличат голям поток от посетители и изпълняват основата си цел - предоставяне на информация за продукта. От друга обаче - преди покупка всеки клиент би искал да види колата наживо и да я покара.
Затова и експертите, участвали в проучването на KPMG, смятат, че дилърите ще останат под някаква форма. Без тях сервизното обслужване на колите е невъзможно, тъй като нито производителите, нито импортьорите биха се захванали с нещо подобно. Самите автомобили стават все по-сложни и те съвсем скоро няма да може да се ремонтират никъде друга, освен в оторизирани сервизи на съответните марки.
Снимки: Auto.Mail