Диагностиката на колата може да излезе доста скъпо, освен ако нямате приятел в някой автосервиз. Поради това много шофьори предпочитат да закупят по интернет подходящото оборудване, най-вече китайско производство, и да я направят сами. Не всеки знае обаче, че важната информация за повреда в автомобила може да бъде получена без никакво допълнително оборудване, а само с помощта на педалите. Разбира се, за целта автомобилът трябва да разполага с борд компютър.
Ако на таблото светне лампичката Check Engine, става ясно, че е време двигателят да бъде проверен. Проблемът е, че индикаторът дава твърде обща информация. В същото време все повечето съвременни автомобили са оборудвани с бордови компютри, които събират доста пълна информация за текущото състояние на колата. Те могат да предоставят информация за грешки и повреди под формата на кодове, за разгадаването на които може да използвате комбинация от педалите на автомобила.
Как се прави при коли с механични скорости: Едновременно натискате газта и спирачката и завъртате ключа, без да стартирате двигателя. След това компютърът показва кодовете на повреди и грешки, ако има такива. Появилите се номера трябва да бъдат записани и дешифрирани. Всеки различен номер показва различен проблем.
Как се прави при коли с автоматични скорости: Пак натискате заедно газта и спирачката и завъртате ключа, без да стартирате двигателя. Селекторът на скоростната кутия трябва да е в режим Drive. После, все още с крака върху двата педала, трябва да изключите ключа и да го включите отново. След като направите това, на таблото се появяват кодовете.
Важно е да се знае, че за дешифриране на кодовете с грешките ще помогне или интернет, или ръководството за експлоатация на автомобила. Всичко това ще ви помогне да разберете по-конкретната причина за повредата, още преди да се свържете със сервиза. И ще намалите иначе немалкия шанс майсторът да оплеска диагнозата, или пък да ви накара да направите ненужен ремонт ("не е зле да смениш кабелите" или нещо от сорта).
Получените кодове се наричат ECN. По правило те се състоят от буква и четири цифри. Буквите могат да означават следното: B - каросерия, C - шаси, P - двигател и скоростна кутия, U - междублокова шина за данни. Първата цифра може да бъде от 0 до 3 и означава, съответно, Generic, "фабричен" или "резервен". Втората показва системата или функцията на блока за управление, а последните две - номер на кода за грешка. По този начин само първите четири знака означават самата грешка.
Още по темата:
-
Няколко прости правила, които трябва да се спазват при шофиране с ръчни предавки
-
Технологията на израелската компания 3D Signals може да направи революция в диагностиката