В продължение на 9 поредни години Audi доминира в класацията Международен двигател на годината – клас от 2 до 2,5 литра с 5-цилиндровия си бензинов турбо мотор. През 2019 обаче първото място отиде при 4-цилиндровия боксер с турбо и обем 2,5 литра на Porsche, който задвижва Boxster S и Cayman S.
Малко по-късно стана ясно, че 2,5-литровият 5-цилиндров мотор на Audi може да стане жертва на все по-строгите правила за емисиите вредни вещества, заложени в Euro 7 и дори се появиха прогнози, че компанията ще се насочи към 4-цилиндров негов заместник.
Но управляващият директор на Audi Sport Оливер Хофман отхвърли тези притеснения в изказване пред австралийското списание WhichCar. Мнението му беше допълнено от Анет Мьолхоф, която отговаря за планирането на развитието на моделите на Audi Sport, като тя акцентира на факта, че 5-цилиндровият мотор е „изключително важен” за модели като RS3 и TT RS.
Плановете на Audi Sport са в рамките на следващата една година 5-цилиндровият мотор да бъде преработен и модернизиран, че да отговаря на най-новите изисквания за ниво на вредните емисии и да може да се използва в следващото поколение автомобили на подразделението. Тук не става въпрос само за RS3 Sportback и RS3 седан, но и за Q3 RS и RS Q3 Sportback, който вече беше заснет по време на изпитания.
Единият начин за намаляване на вредните емисии на мотора е използването на електрификация – в случая във вариант „мек хибрид”, но също така е възможно и да се стигне до система за изключване на част от цилиндрите и допълнителна оптимизация на работата на агрегата.