IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Забравеният италиански съперник на Golf GTI

FIAT Ritmo Abarth 130 TC е единственият хот-хеч през 80-те без впръскване на горивото

Забравеният италиански съперник на Golf GTI

През 80-те години се появяват някои от класическите днес хотхеч модели – VW Golf GTI, Peugeot 205 GTI и Renault 5 Turbo са идеален пример за това. Но има и други, които вече са повече или по-малко забравени – като FIAT Ritmo Abarth 130TC.

Ritmo е компактният модел на FIAT през 80-те години, а по това време спортните и състезателни програми на италианския гигант покриват няколко марки – от Ferrari и Lancia до масовата продукция на FIAT и дори Autobianchi.

Ritmo получава първата си по-сериозна спортна версия – 105 TC, през май 1981 година, като хечбекът с предно предаване се задвижва от 1,6-литров атмосферен мотор с мощност 105 конски сили, който е дериват на агрегатите, използвани при моделите 131 и 132. През септември същата година се появява още по-мощният 125 TC, като премиерата му е на салона във Франкфурт, а тази версия получава 2-литров двигател със 125 конски сили, вентилирани предни спирачки, нова 5-степенна механична трансмисия ZF, ревизирано окачване и подсилване на отделни компоненти.

FIAT Ritmo Abarth 130 TC

През 1982 Ritmo получава фейслифт, за да е по-конкурентен на третото поколение на Ford Escort и Opel Kadett, като сред промените е и олекотяването на колата със 70 кг. FIAT лансира наново 105 TC, а през 1983 в гамата на модела се появява и 130 TC, който е базиран на 125 TC, като мощността на двигателя му е повишена на 130 конски сили.

130 TC вече е с два карбуратора Solex/Weber, вместо с един както е при 125 TC и има максимална скорост 195 км/ч, като ускорението от 0 до 100 км/ч става за 7,8 секунди.

FIAT Ritmo Abarth 130 TC

Автомобилът се предлага със спортни седалки Recaro като екстра, като те са част от серийното оборудване само за британския пазар. 130 TC е и единственият хотхеч през 80-те години, чийто двигател работи с карбуратори, а не с впръскване на горивото. През 1985 компанията предлага модела с още един, по-скромен фейслифт, като той обхваща и версията 130 TC. Производството на модела продължава до началото на 1988, след 10 години на поточната линия, а малко по-късно FIAT лансира неговия наследник Tipo.

0 от 500