fallback

Революционни фарове светят на 600 м и не заслепяват

С новаторската технология скоро ще можете да прожектирате дори филми с колата си

Още от 1898, когато американската компания Columbia Electric Car за пръв път монтира електрически светлини в автомобил, фаровете се люшкат между две противоречащи си изисквания. Ако са ярки и с достатъчно голям обхват, заслепяват насрещния трафик. Ако са щадящи за очите на другите шофьори, няма да виждате къде карате.

Най-после изглежда, че има решение на този проблем. То се нарича SMARTRIX-HD и бе официално представено тази седмица на ежегодното ContiTechShow в Хановер. Дело на съвместното предприятие на Continental, един от най-големите доставчици на автомобилни компоненти в света, и производителя на осветителни тела OSRAM, това са матрични LED фарове, които могат съвършено да забулват и насрещно идващите коли, и онези, които се движат пред вас.

В концепцията няма нищо ново: подобни светлини се предлагат от няколко години - било като LED матрици, било като механично движещи се осветителни тела. Но и двете технологии са несъвършени и често предизвикват недоволството на каращите срещу вас.

Новите светлини на OSRAM Continental - и отпечатъците на двайсетина любопитни журналисти, водени от принципа око да види - ръка да пипне

За разлика от тях творението на OSRAM Continental използва матрица с огромна резолюция: всеки от модулите на практика съдържа по 1024 пиксела, всеки от които може да се управлява поотделно. Във всеки фар има по два блока с по два модула, тоест общо 4096. Това позволява с идеална точност да се затъмняват другите автомобили на пътя, така че нито за миг да не бъдат заслепявани от светлинния лъч. В същото време, благодарение на комбинацията от LED и лазери, новите фарове имат смайващите 600 метра обхват - десетина пъти над стандартните халогенни светлини.

Вторият съществен плюс е, че заради огромния брой контролирани пиксели не са нужни никакви механични компоненти, дори и за завиващите в завой светлини. Това пести не само от цената, но и от мястото, и намалява броя на потенциално чупещите се елементи.

От смесената компания уверяват, че новата технология спокойно може да се прилага и в масови модели, без това да се отрази на цената им. Тя ще се монтира например в новото поколение на Opel Corsa.

Новата технология ефикасно ще затъмнява не само насрещно издващите, но и движещите се пред вас автомобили, което ще позволи на практика през цялото време да карате на дълги

Впрочем това е само началото в областта на светлините с висока резолюция, подчертава д-р Максимилиан Аустерер, шеф по развойната дейност на OSRAM-Continental. След като технологичният пробив е вече факт, няма пречка броят на пикселите да расте. Съвсем скоро колата ви ще е способна да прожектира пред себе си различни символи и дори филми. Ще можете също да видите светлинна проекция на автомобила в реален размер, така че да прецените дали ще мине през някое тясно място или дали ще се вмести в паркинга.

Първите серийно монтирани светлини с новата технология ще са факт през 2022.

 

 

fallback
  • #5
    do 4 ( преди 5 години )
    Вие, шофьорите на коли с "нови технологии" не ви ли боли глава от тези глупости - сини екрани в колата, синкави и непрестанно мигащи диодни крушки за къси светлини, как така нямате здравословни проблеми от това, направо ви се чудя.
  • #4
    Гошо ( преди 5 години )
    Моята кола има матрични LED фарове. Изминал съм вече хиляди километри на магистрали и двупосочни пътища и досега не ми се случвало нито веднъж някой да ми присветне. Може да си въобразявам, но не мисля че има много какво да се подобри на тази технология освен може би добавката на лазерни фарове.Тази страхотна иновация, която представят тук, малко не я разбирам.
  • #3
    анонимен ( преди 5 години )
    Проблемът на сегашните матрични светлини не е броят на елементите им, а несъвършеното разпознаване на автомобили.
  • #2
    Вечния кмет ( преди 5 години )
    На хартия добре, на практика че те окьорави.
  • #1
    Брандо ( преди 5 години )
    Само дето няма нищо революционно !
fallback
Последни