Една от най-големите фигури в историята на автомобилната индустрия - Лий Якока, почина на 94 години. На него светът дължи създаването на някои от най-успешните модели - като Ford Mustang и минивановете на Chrysler, които промениха пазара на автомобили.
Роденият на 15 октомври 1924 г. в Пенсилвания син на американски емигранти Лидо Антъни Якока започва като търговец на автомобили, за да се превърне в най-популярния и най-успешен мениджър в историята. Доказателство за това е, че през 1983 г. списание People го определя като третият най-влиятелен човек на света след Папа Йоан Павел II и президента на САЩ - Роналд Рейгън.
Именно Якока е човекът, който още през 1956 г. измисля схемата за продажба на автомобила на лизинг. По това време той работи като помощник на мениджър на продажбите в автосалон на Ford, но идеята му е оценена подобаващо от ръководството на автомобилния гигант, който го привлича в главния си офис в Диърборн.
Само 4 години по-късно Якока вече е вицепрезидент на компанията, като създава един напълно нов клас автомобили. Звездата в него е Ford Mustang, благодарение на който през 1967 г. Лий става изпълнителен вицепрезидент на цялата компания, която процъфтява под негово ръководство. Именно той е в основата на създаването на Lincoln Mark III - най-печелившия автомобил в историята (като финансови резултати), както и в спасението на марката Mercury.
През 70-те години Якока вече е президент на Ford Motor Company, която е най-успешният производител в света. Той обаче влиза в конфликт със собственика Хенри Форд II, който го уволнява. От всички оферти за работа, които получава, Якока избира най-голямото предизвикателство - намиращия се в криза Chryser. За няколко години той извежда концерна на печалба, като дава на пазара автомобила, от който той се нуждае.
Това е миниванът Plymouth Voyager/Dodge Caravan, който излиза на бял свят през 1983 г. За него Якока използва изпитана рецепта, като залага на готова платформа, която е леко уголемена. Само за първата година са продадени над 1,5 млн. бройки, а Chrysler е не само спасен, но минава в настъпление.
През 80-те годи Якока се превръща в икона на Америка. Неговата снимка е на първа страница на списание Time, а името му е известно във всяко домакинство. Така, когато през 1982 г. се налага ремонт на Статуята на свободата, е повикан именно Лий. Задача му обаче е сложна - проектът трябва да бъде частно финансиран.
Якока основа фонд, който намира средства както от компании, така и от граждани. За година са събрани 500 млн. долара и в крайна сметка на 4 юли 1986 г. един от символите на Америка е открит отново. Лий обаче не спира дотук, а ремонтира и Музея на остров Елис - първото място, където са се регистрирали пристигналите емигранти. А Якока попада под №18 в листата на най-успешните мениджъри в историята на САЩ.