През 1979 г. 22-годишният Нийл Вининг забелязва странна обява във вестника – автомобилната компания Honda търси да наеме работници за своята първа фабрика в САЩ, Преди 79-та, град Марисвил, щата Охайо, има население от едва 7000 души, едно училище, няколко магазина и шепа ресторанти. Но за отрицателно време се превръща в новия Детройт, а Honda става важна част от автомобилостроенето в САЩ.
Днес Honda, Toyota, Nissan и Subaru имат заводи из цяла Америка. А Toyota и Mazda планират да отворят нов завод в Алабама, струващ 1,6 милиарда долара. През 2018 година японските автомобилни компании са отворили 1,6 милиона работни места в САЩ. Те произвеждат една трета от автомобилите в страната, имат поръчки за 61,3 милиарда долара на автомобили, построени главно с вносни японски части на стойност 16 милиарда долара.
Естествено, подобно на нарастващата сила на Китай, президентът на САЩ - Доналд Тръмп, вижда и японските автомобили като проблем. Той ги определи като заплаха за сигурността и заплаши да вдигне таксите на вносните части и коли с над 25%. Това кара бъдещето на японските автомобилни компании в Америка да изглежда на пръв поглед несигурно. Но това не е първия път, в който това се случва.
През 80-те САЩ обявява търговска война на японските автомобилни компании и вдига тарифите за тях. Ала тези мерки не спират Honda, а само й помагат по пътя на възхода. Когато автомобилната компания пристига за пръв път в Америка, етикета „направо в Япония“ не носи нищо добро. Той често е асоцииран с некачествена работа и машини, тъй като след края на Втората световна война, страната имала слаба икономика. Всички се подигравали на „направено в Япония“, докато през 50-те, качествените камери Minolta и Pentax не залели пазара и не променили изцяло мнението на американците.
През 1959 г. в Лос Анджелис е основана American Honda Motor Co., която започва да внася малки моторчета като „Honda 50“. Само за няколко години продажбите на компанията буквално се изстрелват – от 500 хил. долара за 1960 г. до 77 милиона долара за 1965 г. „Срещаш най-приятните хора в Honda се превръща в рекламния слоган на марката и вдъхновява дори песен на Beach Boys, носеща името Little Honda (“Малка Хонда“).
През 1973 г. обтегнатите отношения на САЩ с Арабските емирства предизвика ембарго върху петрола и цените на горивата скачат изключително много. Американците започват да търсят по-малки и икономични коли... и тук на помощ идва Honda. И до ден днешен това е един от главните фактори за високите продажби на японската марка – тяхната икономичност.
През 70-те се появява и Договорът за чист въздух. През 1974 г. инженерите на компанията изобретяват нов двигател, който превръща Honda Civic в първият автомобил, който отговаря на стандарта за вредните емисии. След толкова много успехи, Honda решава да разшири бизнеса си и не просто да внася продукти в Америка, но и да ги сглобява там. През 1979 г. фабриката в Марисивл отваря врати. Японците избират точно този град, заради това, че всички там са сплотени и трудолюбиви.
Когато рецесията удря Щатите през 80-те, Япония е втората най-голяма икономика в света. Много американци се страхуват, че азиатската държава ще ги задмине, включително и Белия дом. И подобно на Тръмп днес, Роналд Рейгън започнал да налага санкции и ограничения над японските компании. Цените на „направените в Япония“ коли трябвало да скочи. Но от Honda не се оставили – те сключили договори с местни автомобилни компании и построили още фабрики на територията на Щатите.
Малко по-късно и Nissan последвал този пример и отворил първата си фабрика през 1983 г. в Тенеси. Toyota се позиционирала в Калифорния и сключила договор с General Motors. И за да завоюват още територия, компаниите започнали да продават по-големи и луксозни коли, конкурентни на обичайните американски автомобили. Така се появили Honda Acura и Toyota Lexus.
Въпреки санкциите, японските автомобили преуспяват – до 1991 г. една на всеки три коли е „направена в Япония“. А през 2007 г. „Тойота“ задминава General Motors и се превръщай в най-големия производител на автомобили в света.
12 години минават бързо и японските автомобилни гиганти отново са под дулото на пистолета. Но този път високите такси няма да наранят само компаниите, но и ще костват много работни места и ще засегнат не само американските потребители, но и фирми. Ала този път изходът от тази война може и да не е положителен.
Санкциите, които администрацията на Тръмп се готви да приеме, обидиха собствениците на Toyota, които заявиха, че „те изпращат послание, че инвестициите на компанията в САЩ не са добре дошли и че приносът на всеки един служител в Америка не се цени“. Компанията добавя, че се надява преговорите по въпроса за вноса и търговията да се преобърнат бързо.
Още по темата - четете в Dnes.bg