fallback

Помните ли правилото за двете секунди?

С него лесно се определя безопасното разстояние от автомобила пред вас

Правилникът за движение по пътищата изисква всеки шофьор да спазва безопасна дистанция от движещото се пред него превозно средство. Какво обаче означава това, тъй като конкретна цифра не се споменава? Формулировката е доста абстрактна - водачът трябва да съблюдава такава дистанция от движещото се пред него транспортно средство, която ще му позволи да избегне стълкновение".

За да се определи безопасното разстояние, трябва да се отчитат скоростта на движение, условията на пътя и техническото състояние на автомобила. Има обаче няколко доста прости метода за изчисление, които могат да бъдат от полезни на всеки един шофьор на пътя.

За да определиш безопасната дистанция на сух път, най-лесно е да се дели скоростта на две. Тоест, движиш се със 100 км/ч, значи безопасното разстояние е 50 метра. При 60 км/ч дистанцията съответно е 30 метра и така нататък. Тази методика е разпространена от години, но мнозина вече са забравили за нея.

Проблемът в случая е, че тя работи само при сух път. При дъжд коефициентът на сцепление между гумите и път се намалява 1,5 пъти, а през зимата - 2 пъти. Така, ако се движиш върху снежно покритие със 100 км/ч безопасната дистанция е 100 метра. Не по-малко!

Този метод има и недостатъци, тъй като е приблизителен. Всеки човек по различен начин определя разстоянието. Някой смятат, че поддържа дистанция от 50 метра, но в същото време тя е не повече от 30. Друг пък решава, че между колите има 50 метра, а те всъщност са 75. 

Затова и по-опитните шофьори предлагат да се използва правилото на двете секунди. Фиксирате място, през което минава автомобилът пред вас, след което боите до две. Ако сте стигнали до ориентира по-рано, значи сте прекалено близко и трябва да увеличите дистанцията.

Откъде се взимат двете секунди? Много просто - отдавна е установено, че на средностатистическият водач му трябват 0,8 секунди, за да вземе решение в екстремна ситуация. Още 0,2 секунди е времето за натискане на педала на спирачката. Останалата  1 секунда остава в резерв за тези, които имат по-бавни реакции.

Това правило обаче отново действа само при сух път. При мокра настилка времето трябва да бъде увеличено на 3 секунди, а при сняг -на 6 секунди. А през нощта трябва да се движите така, че да имате възможност да спрете там, където е границата на осветяване от вашите фарове. Зад нея може да има неподвижен обект - счупен автомобил, или човек (може и животно) на пътя.

Що се отнася до страничното разстояние при висока скорост (извън града), то трябва да бъде половината от широчината на автомобила. В града може да е и по-малко, но все пак там трябва да се внимава за мотористи, скутери и пешеходци, които често се оказват между автомобилите в трафика.

И последният съвет - на пътя не мислете само за себе си, но и за останалите участници в движението. Опитвайте се да се поставите на тяхното място и да предвидите какви решения ще вземат. Ако подсъзнателно усетите, че трябва да увеличите дистанцията от превозно средство, което се движи близо до вас, направете го. Безопасността никога не е излишна.

fallback
  • #4
    до Съгласен ( преди 5 години )
    Хубаво ти е мощна колата но кел файда да е 500 коня и да тежи над 2 тона примерно! С 260 коня 1.8Т, разни А8 ,Х5, с осмаци ги препарирам стабилно, ама колата ми е тон и двеста! 0-100 за под 6 сек 0-200 за 20 сек 0-230 за 28 сек! Oтделно и задволанното устройство е важно доста!
  • #3
    Съгласен ( преди 5 години )
    Да колега, много е дразнещо и опасно като се навре някой рогач с малка *** да избива комплекси! Не си играй със спирачката че някой *** ще те блъсне!Имам доооста мощна кола - аз ги "лекувам" така,ускорявам здраво докато болния *** отзад изчезне леко в огледалата,обикновено добитъка отзад се опитва да стои пакет- трудна работа ***,Порше ще трябва!
  • #2
    анонимен ( преди 5 години )
    Мнго се дразня когато ми се навират и задължително им правя брейк чекове.
  • #1
    анонимен ( преди 5 години )
    тия метри ясно е че всеки си има преценка колко са - 50 ли 70 ли 30 ли.. според различните хора - различно. Със секундите малко по-добре стоят нещата, но пак е условно.. най-добре е да се внимава и все пак опита е това да знаеш на какво разстояние да караш зад предния при различни условия (дъжд и т.н.). За хората без опит - може да опитат това със секундите - може би работи..
fallback
Последни