fallback

Легендарните битки в „24 часа на Льо Ман” (II част)

Двубоят между Audi и Peugeot е големият сблъсък от началото на века

13 победи за 18 години. Вероятно всеки би се досетил какво означава това - историята на Audi в надпреварата. През 2016 г. обаче производителят обяви, че ще прекрати програмата си за „Льо Ман“, като ще се насочи към електрическите шампионати.

След като компанията от Инголощадт се оттегли, основните съперници на трасето бяха Toyota и Porsche. Само година след това, подобно решение взеха и от Porsche. Въпреки това мнозина биха определили съперничеството между Toyota и германските отбори като основно. Но една от най-оспорваните надпревари от последните 12 години е тази между Audi и Peugeot.

Оттеглянето на Peugeot се случи още през 2012 г. заради тогавашната икономическа криза в Европа. Съревнованието между двата тима може да бъде проследено от 2007 г., когато французите за пръв път участват със своя прототип 908 в 24-часовото състезание, като преди това основният френски опонент на Audi беше Pescarolo Sport.

Каква е причината обаче тези отбори да бъдат определени като значими съперници? Преди 79-тото състезание на пистата „Сарт“, по време на квалификациите, Peugeot 908 HDI успява да запише обиколка от 3:26:010 - с 0.27 секунди по-бавно от тази на Audi и тяхното R18 TDI. Три години по-рано пък, през 2008 г., двамата производители бяха единствените основни фаворити в LMP1 класа, които използват дизелови прототипи. Доказателство за това бяха и крайните резултати - първите 6 места заеха именно Audi и Peugeot. Но нека се върнем назад.

Автомобилът на Peugeot бе представен през 2006 г., когато от марката обявиха, че ще се завърнат в сериите за издръжливост. Самият дебют пък е година по-късно на "1000 км на "Монца". По това време основният претендент за титлата е Audi R10 TDI, който е и първият дизелов прототип, спечелил „24 часа на Льо Ман“.

Audi R10 TDI

R10 бива създаден, за да наследи един от най-добрите състезателни автомобили - R8 LMP, с който Audi има записани 5 първи места на френската писта. Именно R10 е и първият много сериозен съперник на 908 HDI. Точно този прототип на Audi е и първият, който печели 24-те часа, използвайки дизелов двигател през 2006 г. 5,5-литровият агрегат, генериращ близо 650 к.с. и 1285 Nm, е изработен изцяло от алуминий.

През 2007 г. R10 печели първото място на „Льо Ман“, като води над 908 с 10 обиколки. Въпреки това може да се каже, че битката е оспорвана - двата болида са с почти идентични параметри: теглото на R10 е около 925 кг, а това на 908 - 930 кг. Двигателите също не се различават особено - и двата са битурбо, средноразположени. Едни от основните разлики са, че 908 е по-мощен с 80 к.с. и използва 6-степенна секвенциална скоростна кутия, докато Audi-то разчита на 5-степенна от същия тип.     

Оказва се, че причината за победата на германския тим са няколко: максималната скорост на R10, надеждността, както и икономичността на двигателя, което позволява по-малко влизания в бокса за зареждане. Въпреки това двата отбора финишират с еднакъв брой обиколки. Година след това Audi отново печели, въпреки промените по аеродинамиката и окачването на 908.

Победата за Peugeot и тяхното 908 HDI на „24 часа на Льо Ман“ идва точно преди десетилетие. Тогава Audi участва и с нов автомобил - R15. Още преди старта през 2009 г. френският отбор подава възражение срещу новия болид. Причина за това са елементи по предното крило на германския болид; според конкурентите те са извън правилата. ACO от своя страна не е съгласна с възражението и така R15 TDI е допуснат да участва. Новият болид обаче се оказва не толкова успешен като предишните. Двата синьо-бели автомобила са по-бързи и така завоюват 1-во и 2-ро място. Въпреки това французите не успяват да повторят успеха си.

Audi R15 TDI

Може да се каже, че 2010 г. е преломен момент за R15 TDI. Тогава Audi заема всичките 3 места на подиума. Както по време на квалификациите, така и през първата половина на състезанието Peugeot води над конкурентите си, но поради проблем с мотовилките автомобилите 908 HDI отпаднаха.

Въпреки че 2011 г. бе последна за парижката марка, промените в правилника не попречиха техните автомобили отново да се представят достойно. Този път френският отбор завърши втори с еднакъв брой обиколки с тези на Audi R18 TDI.

Каквото и да кажем за двата тима, няма да е достатъчно. Доказателство за това е и фактът, че те са в топ 3 на конструкторите с най-много челни позиции в надпреварата. А какво ще стане след края на ерата на LMP1 прототипите каквито ги познаваме днес? Точен отговор не съществува, но можем само да гадаем как ще се промени бъдещето покрай все по-новите електрически технологии и базирането на висшия клас състезателни автомобили на серийни хиперколи.

fallback
fallback
Последни