Днес Lancia е блед спомен на някогашното си величие, а състезателните успехи на марката са останали далеч назад в историята и връщането им изглежда невъзможно. Модели като Stratos, 037, Delta или Thema вече са част от легендата, която в днешно време се е свила до един модел – това е застаряващият Ypsilon, който на практика се предлага само на италианския пазар.
А е имало времена, когато Lancia е била глобална марка, при това не говорим за 80-те години, а доста по-назад във времето, още между двете световни войни.
Оттогава е и този напълно забравен днес модел – Lancia Dilambda 229, който в началото на 30-те години има за цел да завземе американския пазар.
Всъщност, идеята на Lancia за щурмува Щатите се появява още през 20-те години и италианците са наясно, че трябва да предложат на бъдещите си клиенти голям автомобил, задължително с V8 двигател. Иначе никой няма да им обърне внимание.
Така през 1928 се ражда Dilambda, дължината на автомобила е над 5 метра, а създателите му уверяват пресата, че италианският стил се е срещнал с комфорта и съчетанието ще допадне и на най-изисканите клиенти.
Малко по-късно, през 1929 Dilambda дебютира на салона в Париж, а най-добрите европейски фирми за каросерии: Pininfarina, Castagna, Stabilimenti Farina и т.н, веднага декларират, че са готови да предложат индивидуални решения на клиентите, избрали новия модел на Lancia. Днешната индивидуализация на колите е много далеч от стандартите, заложени в края на 20-те години.
Естествено, луксозният автомобил е и доста скъп, така че общото производство на Dilambda не успява да надхвърли 1700 бройки. Екземплярът на снимките е от последната моделна година за Щатите – 1931, като след това моделът е заместен от Astura – друг от забравените автомобили на Lancia.
Dilambda се задвижва от 4-литров V8 с мощност 100 конски сили, теглото на автомобила е 2,1 тона, а скоростната кутия е механична, с 4 предавки. Макар и рядко, запазени образци от този модел излизат на пазара на ретро автомобили, а този на снимките се продава в Англия за малко над 120 000 долара.