Можете ли да предположите коя е най-търсената кола в Европа в момента? За нея има 14-месечна листа на чакащите в Австрия, а в Германия търсенето толкова нахвърля предлагането, че производителят забрани на дилърите да я рекламират. Дори и в България ще трябва да чакате близо година. Не е Tesla Model 3. Не е Bugatti. Не е и G-класата на Mercedes.
Честта да е най-мъчно достъпната кола на Стария континент в момента се пада на скромното Suzuki Jimny.
ПРИЧИНИТЕ СА ТРИ. От една страна, японците явно подцениха интереса и заложиха производството само в в домашния си завод в Косай, който буквално не смогва. От друга, Jimny си остава един от малкото честни, простички автомобили в един свят на все повече излишни технологии и все по-надути цени. И накрая, но не по важност, Jimny печели с външния си вид.
НИКОГА ПРЕДИ НЕ СМЕ ГО КАЗВАЛИ за модел на тази марка. Но Jimny наистина е на гребена на вълната в автомобилната мода - нещо като Fiat 500, но за мъже. Добавете към това и уверенията на инженерите, че са наблегнали на комфорта, и ще разберете защо тази кола изплаши до смърт традиционните фенове на Jimny.
МНОГО БЪРЗО ОБАЧЕ СЕ УБЕЖДАВАМЕ, че тревогите са напразни. Новото Jimny наистина изглежда привлекателно, и действително е малко по-комфортно и подготвено за нормални пътища от старото. Но в сърцевината си то си остава, каквото беше: малък, непретенциозен, корав офроудър. Все така разчита на рама и два твърди моста отпред и отзад, само че те са станали доста по-устойчиви заради използваната високоякостна стомана. И все така е настроен повече за места без асфалт.
Във време, когато всички модели растат неудържимо, Jimny е станал всъщност по-къс, с три сантиметра. Но за сметка на това е с почти 5 по-широк. Просвeтът се е увеличил до 21 сантиметра, предният ъгъл на атака е 37 градуса, а задният 49 - доста по-добре от Jeep Wrangler например.
JIMNY НЯМА БЛОКИРУЕМ диференциал, но има ръчен превключвател между задно и 4x4 задвижване, както и понижаваща предавка. Онова, което го прави сериозен офроудър, са теглото и размерите. В по-високата версия на оборудване колата едва надхвърля 1100 килограма. И е с цели 20 сантиметра по-къса от Тоyota Yaris.
ТОВА СИ ИМА И СВОЯТА ЦЕНА, разбира се. Ако искате да сложите куфарите си в багажника, първо трябва да помолите някой слон да седне върху тях. Дори самата дума багажник е шокираща гавра с българския език. Но ако пратите вещите си по куриер, можете да настаните двама приятели отзад, и то сравнително удобно.
Същата липса на място се усеща и отпред: джобовете на вратите са подходящи за писма, стига да не са повече от една страница. Но пък седалките са комфортни, информационната система е много лесна за употреба и като цяло Jimny има всичко, което може да ви потрябва.
Ако искате да сложите куфарите си в багажника, първо трябва да помолите някой слон да седне върху тях
Пластмасите са твърди, но от типа, който говори за здравина, а не толкова за икономия. И все така можете да измиете купето отвътре с маркуч. Минус е, че воланът не се регулира в дълбочина, макар че удобната позиция на седене донякъде го компенсира. Аудиосистемата не е блестяща, но и това не е фатално, защото така или иначе рядко ще я чувате.
НИСКОТО ТЕГЛО ВЕЧЕ ви е подсказало, че тук няма кой знае колко шумоизолация. Jimny има аеродинамичните качества на чук за пържоли, а и новият 1.5-литров бензинов мотор не спомага за съблюдаването на тишина. Над 100 километра в час вече ще чувате само него. Петстепенната скоростна кутия с къси предавателни числа също има известна вина.
Естествено, Jimny не е замислено за трансконтинентални магистрални преходи. Но всъщност се държи доста прилично на дълъг път. Без усилие поддържа 140 километра в час и дори разходът си остава в разумните граници на около 7.5 литра на сто. Вярно, че за ускорението от 0 до 100 км/ч ще чакате почти толкова, колкото за самото Jimny. Но все пак изпреварванията не са невъзможни. Като явна слабост бихме посочили само спирачките - очаквано, защото задните са барабанни. Иначе Jimny се управлява леко и стои успокояващо стабилно в завоите.
ПРИЯТНАТА МУ ПРОСТОТА и естественост се простират и върху ценовата листа. Има само две нива на оборудване. По-ниското струва 35 000 лева и дава асистент за наклон, електрически стъкла и огледала, круиз контрол с ограничител на скоростта, климатик, радио с Bluetooth и USB, и дори отопление на предните седалки.
1462 куб. см работен обем 102 к. с. максимална мощност 130 Нм максимален въртящ момент 21 см максимален просвет |
За още пет хилядарки получавате алуминиеви джанти, LED светлини, кожен волан, климатроник и 7-инчовата мултимедия с навигация.
Това е несравнимо по-изгодно от всичките му конкуренти по една много проста причина: те не съществуват. Jimny си живее нашироко в свой собствен сегмент и това обяснява защо японците не си дават зор да го обновяват твърде често. Mazda 3 например смени първите си четири поколения за 15 години. На Jimny му трябваха цели 48. Досегашният модел изкара на пазара точно две десетилетия. Което вероятно е успокояща мисъл за онези, които са в листата на чакащите. Когато и да получат новата си кола, няма опасност тя да е остаряла.
Още снимки на новото Suzuki Jimny вижте в галерията: