fallback

Най-недостъпната кола в света? Тестваме новото Suzuki Jimny

Японското офроудърче си остава честна и проста кола в един свят на излишни усложнения и ескалиращи цени

Можете ли да предположите коя е най-търсената кола в Европа в момента? За нея има 14-месечна листа на чакащите в Австрия, а в Германия търсенето толкова нахвърля предлагането, че производителят забрани на дилърите да я рекламират. Дори и в България ще трябва да чакате близо година. Не е Tesla Model 3. Не е Bugatti. Не е и G-класата на Mercedes.

Честта да е най-мъчно достъпната кола на Стария континент в момента се пада на скромното Suzuki Jimny.

ПРИЧИНИТЕ СА ТРИ. От една страна, японците явно подцениха интереса и заложиха производството само в в домашния си завод в Косай, който буквално не смогва. От друга, Jimny си остава един от малкото честни, простички автомобили в един свят на все повече излишни технологии и все по-надути цени. И накрая, но не по важност, Jimny печели с външния си вид.

НИКОГА ПРЕДИ НЕ СМЕ ГО КАЗВАЛИ за модел на тази марка. Но Jimny наистина е на гребена на вълната в автомобилната мода - нещо като Fiat 500, но за мъже. Добавете към това и уверенията на инженерите, че са наблегнали на комфорта, и ще разберете защо тази кола изплаши до смърт традиционните фенове на Jimny.

МНОГО БЪРЗО ОБАЧЕ СЕ УБЕЖДАВАМЕ, че тревогите са напразни. Новото Jimny наистина изглежда привлекателно, и действително е малко по-комфортно и подготвено за нормални пътища от старото. Но в сърцевината си то си остава, каквото беше: малък, непретенциозен, корав офроудър. Все така разчита на рама и два твърди моста отпред и отзад, само че те са станали доста по-устойчиви заради използваната високоякостна стомана. И все така е настроен повече за места без асфалт.

Във време, когато всички модели растат неудържимо, Jimny е станал всъщност по-къс, с три сантиметра. Но за сметка на това е с почти 5 по-широк. Просвeтът се е увеличил до 21 сантиметра, предният ъгъл на атака е 37 градуса, а задният 49 - доста по-добре от Jeep Wrangler например.

JIMNY НЯМА БЛОКИРУЕМ диференциал, но има ръчен превключвател между задно и 4x4 задвижване, както и понижаваща предавка. Онова, което го прави сериозен офроудър, са теглото и размерите. В по-високата версия на оборудване колата едва надхвърля 1100 килограма. И е с цели 20 сантиметра по-къса от Тоyota Yaris.

ТОВА СИ ИМА И СВОЯТА ЦЕНА, разбира се. Ако искате да сложите куфарите си в багажника, първо трябва да помолите някой слон да седне върху тях. Дори самата дума багажник е шокираща гавра с българския език. Но ако пратите вещите си по куриер, можете да настаните двама приятели отзад, и то сравнително удобно.

Същата липса на място се усеща и отпред: джобовете на вратите са подходящи за писма, стига да не са повече от една страница. Но пък седалките са комфортни, информационната система е много лесна за употреба и като цяло Jimny има всичко, което може да ви потрябва.

Ако искате да сложите куфарите си в багажника, първо трябва да помолите някой слон да седне върху тях

Пластмасите са твърди, но от типа, който говори за здравина, а не толкова за икономия. И все така можете да измиете купето отвътре с маркуч. Минус е, че воланът не се регулира в дълбочина, макар че удобната позиция на седене донякъде го компенсира. Аудиосистемата не е блестяща, но и това не е фатално, защото така или иначе рядко ще я чувате.

НИСКОТО ТЕГЛО ВЕЧЕ ви е подсказало, че тук няма кой знае колко шумоизолация. Jimny има аеродинамичните качества на чук за пържоли, а и новият 1.5-литров бензинов мотор не спомага за съблюдаването на тишина. Над 100 километра в час вече ще чувате само него. Петстепенната скоростна кутия с къси предавателни числа също има известна вина.

Естествено, Jimny не е замислено за трансконтинентални магистрални преходи. Но всъщност се държи доста прилично на дълъг път. Без усилие поддържа 140 километра в час и дори разходът си остава в разумните граници на около 7.5 литра на сто. Вярно, че за ускорението от 0 до 100 км/ч ще чакате почти толкова, колкото за самото Jimny. Но все пак изпреварванията не са невъзможни. Като явна слабост бихме посочили само спирачките - очаквано, защото задните са барабанни. Иначе Jimny се управлява леко и стои успокояващо стабилно в завоите.

ПРИЯТНАТА МУ ПРОСТОТА и естественост се простират и върху ценовата листа. Има само две нива на оборудване. По-ниското струва 35 000 лева и дава асистент за наклон, електрически стъкла и огледала, круиз контрол с ограничител на скоростта, климатик, радио с Bluetooth и USB, и дори отопление на предните седалки.

 

Suzuki Jimny

1462 куб. см работен обем

102 к. с. максимална мощност

130 Нм максимален въртящ момент

21 см максимален просвет

За още пет хилядарки получавате алуминиеви джанти, LED светлини, кожен волан, климатроник и 7-инчовата мултимедия с навигация.

Това е несравнимо по-изгодно от всичките му конкуренти по една много проста причина: те не съществуват. Jimny си живее нашироко в свой собствен сегмент и това обяснява защо японците не си дават зор да го обновяват твърде често. Mazda 3 например смени първите си четири поколения за 15 години. На Jimny му трябваха цели 48. Досегашният модел изкара на пазара точно две десетилетия. Което вероятно е успокояща мисъл за онези, които са в листата на чакащите. Когато и да получат новата си кола, няма опасност тя да е остаряла.

Още снимки на новото Suzuki Jimny вижте в галерията:

 

fallback
  • #7
    анонимен ( преди 5 години )
    Миналата година бях на представянето на модела в Германия и тест драив на специално офроуд трасе край Мюнхен. Колата е жестока повярвайте ми. Цената е направо смешна за това, което предлагат. Останах очарован и исках да поръчам, но ми казаха, че поръчките започват да се приемат от 01.2019. Отидох януари месец, но ме сюрпризираха, че най-рано, ако поръчам колата ще дойде август месец, но не се ангажираха точно дали ще е тогава, а само ориентировъчно го казаха. Малко се разочаровах от това...
  • #6
    анонимен ( преди 5 години )
    Джимнито е изключително корава машина! Просто е жестока във всяко отношение и ще ви закара там за където сте тръгнали без значение какъв е пътя и какви са външните условия. Малка, симпатична, здрава и икономична с хард офроуд възможности. На който му трябва кола с която да си вози племенниците, децата, жената, тъщата и други роднини да се насочи към друг клас коли. Това не е кола да си пренасяш покъщнината и роднините, а кола за съвсем други неща. Ако искаш място сгъваш задните седалки и си ти!
  • #5
    Веско ( преди 5 години )
    Не мисля, че малкото пространство за багаж е проблем. Хората си преценяват при покупката. Сигурно доста любители на планината ходят по двама в кола и като свалят задните седалки пространство - бол. Ако пък смятат да са 4-5 човека с всички удобства и дълъг Ленд Крюизър може да не ги побере.
  • #4
    diogenn ( преди 5 години )
    До скоро в съзнанието ми Сузуки бяха само кросови мотоциклети. Оказа се че съм грешал. Jimny и Swift SPORT се оказаха практични автомобили, които дават повече от конглокентните модели, при по ниска цена. По размери обаче нямат аналог. Малки зверове които вършат работата без да лъскат паркетното ви его.
  • #3
    анонимен ( преди 5 години )
    Размерите й са като за градско супер мини, но защо ти е чак такъв off-road в града? Ако е за извън града, планини и т.н. къде ще си сложи човек нещата?? Защо не е малко по-дълга или пък не направят 5-врат вариант, като истинска мини G-class, тогава вече ще избият рибата!
  • #2
    анонимен ( преди 5 години )
    Аз самият карам ново Сузуки и знам за каква здравина и простота става въпрос, но честно казано не мога да разбера тази истерия по Джимни. Не вдявам концепцията да можеш да отидеш с тази кола навсякъде, да можеш да минеш навсякъде, но да не можеш да вземеш почти нищо с теб освен себе си и един фотоапарат! Смисъл тази кола е прекалено малка, тя няма никакъв багажник! Не може да отидеш с нея за риба или до вилата, най-малкото не може да ти побере дори инструментите.
  • #1
    анонимен ( преди 5 години )
    Нагледен пример как всички други производители изпускат празна пазарна ниша. Вместо това се боря със зъби и нокти да се реализират в свръхпретъпкания сегмент на кросоувърите. Джимнито спокойно могат да му сложат още 5 хилки отгоре печалба и пак няма да смогват с поръчките - нещо за което дори Кашкай не може да си мечтае
fallback
Последни