Има немалко модели, които са изиграли ключови роли в историята на автомобила. Но само един може да се похвали с ключова роля в самата история.
ЗА WILLYS JEEP, създаден по поръчка на армията през 40-те, генерал Айзенхауер казваше, че е едно от трите най-важни американски оръжия през Втората световна война. Затова и новото поколение на наследника му Jeep Wrangler се чакаше с такава смес от нетърпение и тревога. Нетърпение, защото четвъртата генерация дойде цели 11 години след третата. А тревога, защото от Jeep се бяха заканили да го направят "модерен" и "комфортен".
ДА ПОСЕГНЕШ НА ТОЗИ ЕМБЛЕМАТИЧЕН дизайн би било като да нарисуваш изкуствени мигли на потрета на Айзенхауер, но за всеобщо облекчение американците не са си го и помислили. Има леки промени по предната решетка, светлините и мигачите, междуосието също е пораснало малко. Но като цяло от дистанция този Wrangler изглежда точно като всички преди него.
Промените са под повърхността, но и те не са прекалено революционни. Във време, когато дори G-класата прибегна към независимо окачване отпред, Wrangler си остава верен на рамата и двата твърди моста. И все така е достатъчно да развиете няколко болта, за да свалите покрива, предното стъкло, вратите и дори капака на двигателя.
КОЛКОТО ДО ЗАКАНИТЕ за повече комфорт, те наистина са изпълнени, но се отнасят най-вече до интериора. Регулируем волан, регулируеми и доста удобни седалки, кожа и хром - мястото вече далеч не е толкова спартанско. Мултимедията с почти 9-инчов тъчскрийн е много лесна и логична за управление. Освен това поддържа Android Auto и Apple Car Play.
В България новият Wrangler се предлага в две версии. Rubicon е по-бойната, с блокируеми диференциали отпред и отзад. Sahara, която тестваме, е за по-цивилни нужди, замислена като по-универсален автомобил. Но не си мислете, че е станала паркетен джип. Наистина американците са се постарали да направят управлението по-директно. Но и така воланът си остава с внушителен луфт и изисква честички корекции. На асфалтов път може да ви подлуди, докато не свикнете с особеностите му. Ще го оцените напълно обаче, ако излезете в естествената среда на този автомобил - извън пътя.
СПОМЕНАХМЕ, ЧЕ SAHARA НЯМА блокируемите диференциали на Rubicon, но с понижаващата си предавка и 26-те сантиметра максимален просвет пак си остава сериозна офроуд машина. Особено в късата си версия, където междуосието е 246 сантиметра - с един по-малко от VW Polo.
200 к. с. максимална мощност 450 Нм максимален въртящ момент 8.9 секунди 0-100 км/ч 180 км/ч максимална скорост |
Можете да поръчате и Sahara, и Rubicon и във варианта с четири врати, но това снижава малко офроуд способностите. Дълбочината на газене е 76 сантиметра - с цели 50 процента повече от последния Land Rover Defender.
Разбира се, късата база си има и своите минуси. Задната седалка е по-скоро място за багаж, отколкото за хора. Което впрочем е добре, както ще се убедите, щом надникнете в действителния багажник.
ГОЛЯМАТА ПРОМЯНА при новия Wrangler идва от задвижването. В Америка и други незаинтересовани от екологията страни можете да го имате с 3.6-литров V6. За презрените европейци изборът е сведен до двулитров турбобензин с 270 коня и 2.2 турбодизел с 200. Ние тестваме именно дизела и като цяло смятаме, че си върши прилично работата. Под деветте секунди от 0 до 100 км/ч ни се струват даже удивителни, като имаме предвид почти двата тона тегло и челното съпротивление, съвсем малко по-добро от това на къща. Иначе моторът се погажда добре с 8-степенния автоматик от ZF и ако не се напъвате прекалено, ще ви вози гладко.
ЗА СЪЖАЛЕНИЕ ИМА И ОЩЕ ЕДИН аспект, в който европейците са пренебрегнати: цената. В Америка базовата версия на Wrangler, която не се предлага тук, започва от едва 24 000 долара. В Европа летвата е доста по-високо: 99 000 лева за серийната Sahara и цели 105 хиляди за нашата тестова кола, с добавени кожен салон, специален цвят и безключов достъп. Тръмп ли се оплакваше от несправедливата международна търговия?
От друга страна, дори и така Wrangler си остава далеч по-достъпен от G-класата. И нещо още по-важно: в епохата, в която всичко е унисекс, а мама и тате вече се наричат Родител 1 и Родител 2, този Jeep си остава последната старомодна, сексистка, наистина мъжка кола.
Вижте още снимки на новия Jeep Wrangler в галерията: