fallback

Най-бавният McLaren в историята

MP4-T5 е сред легендите на Фестивала на скоростта в Гуудууд

През 1963 година новозеландският пилот, инженер и създател на състезателни автомобили Брус Макларън основава компанията, която носи неговото име и до днес тя преследва една и съща задача – да създава вълнуващи спортни автомобили и състезателни коли, които да печелят – както във Формула 1, така и в другите шампионати, в които участват.

Тази формула важи за всички автомобили, създадени под шапката на McLaren Automotive и McLaren Racing, включително и за МР4-Т5, който е сравнително неизвестен и се отличава с това, че няма двигател. Въпреки това обаче един от тестпилотите на McLaren описва МР4-Т5 като една от плашещите коли, на които се е качвал.

Днес МР4-Т5 може да се види в базата на McLaren в Уокинг, като странният на вид автомобил е част от експозицията, в която блестят болидите, карани от Емерсон Фитипалди, Ники Лауда, Ален Прост, Айртон Сена или Мика Хакинен.

McLaren MP4-T5 е състезателна кола от категорията Soapbox и e създадена за надпреварата с такива возила, която е част от Фестивала на скоростта в Гуудууд през 2002 година.

Създател на МР4-Т5 е Марк Чайлдс, който е нает в McLaren, за да развива проекта Mercedes SLR McLaren. Той обаче е голям почитател на състезанията с такива колички, които се задвижват само от силата на гравитацията и неуморно преследва главния дизайнер на McLaren Гордън Мъри с идеята, че компанията трябва да се включи в надпреварата в Гуудууд.

Накрая Мъри се съгласява, но при две условия. Първото е, че МР4-Т5 трябва да бъде създаден в извънработно време, за да не се разсейват инженерите от задачите си във Формула 1, по които вече работят. И второ, изпълнението на количката трябва да отговаря на стандартите за перфекционизъм, характерни за McLaren и управлението на Рон Денис.

Първото нещо, което прави екипът е да проучи внимателно правилата за участие в състезанието в Гуудууд, след това се ражда проектът на Чайлдс и първият модел.

Основната идея на МР4-Т5 е, че той трябва да е с максимална аеродинамична ефективност, гладки повърхности и минимално съпротивление при търкаляне на колелата.

Специалистите по аеродинамика, които създават болидите за Формула 1, пробват няколко различни модела на МР4-Т5, за да е проектът максимално ефективен. Но преди това трябва да бъде преодоляно още едно препятствие.

Според правилата на състезанието стойността на всяка една кола не трябва да надхвърля 1000 британски лири, като съдиите оценяват единствено частите, вложени в количките. Трудът и технологиите няма как да бъдат оценени, за радост на екипа от McLaren.

В Уокинг планират да използват фиброкарбон, зает от конструирането на болидите за Формула 1, но този материал е изключително скъп. И затова се налага друго решение – предната и задната част на МР4-Т5 са конструирани от пода на катастрофирал McLaren F1 GTR, т.е с материали, които са изхвърлени на боклука. За другите части за колата се използват стари части и компоненти от болиди от Формула 1, които официално също се водят за бракувани. Монококът е от фибростълко, а цялата кола се оказва много лека – 135 килограма заедно с пилота.

Според легендата в McLaren, на първия ден от тестовете преди състезанието в Гуудууд, Чайлдс се явил пред журито с плановете на МР4-Т5 и гордо обяснил, че колегите му в базата на McLaren усилено работят по колата. На следващия ден МР4-Т5 бил готов за изпитания и вторият ден от тестовете бил посветен на търсенето на най-добрите настройки на колата.

Накрая големият бос на McLaren Рон Денис официално дава благословията си на МР4-Т5 и нарежда на департамента по графичен дизайн да създаде оцветяването на колата – тя трябва да прилича на птицата киви и с цветовете си да напомня за произхода на Брус Маклърън и тима му.

Главният тестпилот на McLaren Крис Гуудуин е доброволец да се състезава с МР4-Т5. Той е повече от квалифициран за тази роля, като се има предвид, че обикновено по това време тества болиди от Формула 1 и GT машините на компанията.

В деня на състезанието екипът на McLaren се изправя срещу сериозна конкуренция – със свои автомобили в надпреварата в Гуудууд участват още Jaguar, Rolls-Royce, Lotus, Bugatti, Prodrive, Bentley и Ford.

Но Гуудуин и МР4-Т5 печелят убедително – тандемът постига най-доброто постижение в историята на това състезание – 65,1 секунди, а скоростта на високотехнологичната количка се доближава до 100 км/ч.

За съжаление, краят на тази надпревара идва през 2004, когато състезанието е извадено от програмата на Фестивала на скоростта в Гуудууд, тъй като участниците са твърде много и провеждането му отнема много време и заема трасето за т.нар. „планинско състезание” за часове наред. Но това не отнема от славата на МР4-Т5 – един от най-славните победители в историята на тази надпревара, сглобен от вече ненужни части от Формула 1 и McLaren F1 GTR.

 

fallback
  • #1
    Цеко ( преди 5 години )
    браво, интересна статия, на пръв поглед и без правописни грешки :д
fallback
Последни