През 1992 г. легендарният английски производител на спортни коли McLaren направи суперколата F1. За нейната разработка отговаря знаменитият конструктор на болиди във Формула 1 Гордън Мъри, който създава най-бързия сериен автомобил по това време. Автомобилът развива над 380 км/ч, като ускорява от 0 до 100 км/ч за 3,2 секунди.
Тези характеристики впечатляват дори в наши дни, но още по-впечатляваща е стойността на обслужването на F1. За баснословните суми разказва американският колекционер Брус Вейнер, който е собственик на McLaran F1, произведен през 1994 г. с VIN-номер SA9AB5ACXS1048038.
Под капака на суперколата е разположен атмосферен V12 с обем 6,1 литра, разработен от подразделението M на BMW. Мощността му е 627 к.с., като той работи с 6-степенна механична скоростна кутия с карбонов съединител. Шасито е състезателно с голям брой уникални елементи. Има вдигащи се врати, мощни спирачки и какво ли още не. Произведени са 71 бройки, като през 1992 г. стартовата цена е 815 000 долара, а сега някои бройки струват над 10 млн долара.
Ето какво разказва и самият Вейнер за това колко струва да притежаващ този наистина забележителен автомобил.
"Преди да си купя едни от 63 общо произведени F1 в стандартно изпълнение, водих преговори с адвоката на предишния собственик на колата. Те искаха 1,3 млн. долара, аз давах 1,2 млн. и се стигнахме до договорка. След около година, когато бях забравил за тази сделка, същият адвокат ми се обади и ме попита дали още имам интерес. Отговорих "разбира се", те се съгласиха на 1,2 млн. долара и още на други ден им преведох парите.
Все пак проучих колата и разбрах, че тя е отлично техническо състояние. Първоначално тя е била сребриста, но предишният собственик я е боядисал в оранжево. За целта я е пратил в завода в Англия, където по нея е работено 6 месеца. Цената е 50 000 долара - нещо, което доста ме изненада, но от снимките видях, че всичко е свършено по възможно най-добрия начин.
Ако сте собственик на такъв McLaren, то по всеки проблем си общувате директно със завода, а не с посредници или дилъри. Няма сервиз, в който да закараш колата и да я дадеш за диагностика. Свързваш се със завода, включваш специален лаптоп, който си върви с автомобила и който предишният собственик ти дава, след което цялата проверка се осъществява онлайн, въпреки че заводът е в Англия, а колата - в гаража ти в Атланта.
Ако си купите McLaren на старо, първата диагностика и обслужване са безплатни. Независимо къде се намирате, директно от Англия идва механик, проверява машината и ви дава лист с препоръки за това, какво трябва да се прави. Ако решите да го изпълните, имате два варианта - или пращате колата в завода в Англия, или използвате един от двата сервизни центъра в САЩ. Единият е на източното, а другият - на западното крайбрежие.
Когато си купих F1, нямах идея, че това е състезателна техника, адаптирана за обществени пътища. Ако си вземете Ferrari или Lamborghini, получавате кола за нормални пътища, която можете да карате на писта. При McLaren F1 е точно обратното, а номерът е в това, че състезателната техника има доста ограничен ресурс.
Например, резервоарът за гориво е направен за 5 години експлоатация. И няма значение дали колата е кара всеки ден, веднъж в месеца или стои само в гаража. На всеки 5 години резервоарът се сменя. Същото се отнася за пожарогасителя, гумите и съединителя, който може да изкара 5000 км, но след 3 години задължително да сменя.
В крайна сметка седнах и започнах да смятам. Оказа се, че дори да не карам колата, тя ще ми струва 50 000 долара годишно за обслужване. Казах си "окей, платил си 1,2 млн. долара за кола, може през следващите 2 години отново да имаш късмет, преди да почнеш да губиш пари от тази покупка."
Общо-взето, карах автомобила, само за да взимам сина ми от училище. Не съм от хората, които биха изкарали личната си кола на писта. Обичам всеки свой автомобил и не бих искал да го разбия, тъй като съм наясно в шофьорските си умения. Затова, ни бих излязъл на писта с мощен автомобил, който почти не познавам.
След 4 месеца моят McLaren мина обслужване в завода, откъдето ми пратиха сметка за 250 000 долара. И това е само за работа!. Изпаднах в шок, тъй като колата беше обслужена само няколко месеца, преди да я купя. При това тя се върна от завода в Англия, така че не можех да разбера, откъде се е получила тази сума.
Една от причините са гумите. Тъй като са на 3 години, те трябва да се сменят, нищо че са в отлично състояние. Бях свикнал да си купувам гуми за Ferrari или Lamborghini, които струват по 1000 долара едната. Сега обаче ми взеха 50 000 долара. И не само за самите гуми, но и за монтаж. Работата е там, че при стандартна кола гумите просто се балансират на машина и се поставят. При F1 това не става и се налага след поставянето, автомобилът да излиза на пистата за настройки.
Помня още, че 7000 долара струваха самите гуми, 2000 долара ми взеха за наем на тестовата писа в Северна Каролина, още толкова платих за доставката на колата до нея. Други 1000 долара отидоха за тест-пилота, още 1000 - за медицински екип на трасето, 5000 за застраховка на колата и 2000 за застраховка на шофьора. За работата на механиците платих 200 долара.
Точно в този момент си помислих за продажба на автомобила. Предстоеше ми смяна на резервоара, която струва 110 000 долара, а тя, акто и при гумите, е доста сложна. Колата се праща в Англия или в местния завод на BMW, като цената не е окончателна, а се определя след оглед. При мен изтича и срокът на годност на пожарогасителя. Същият в супермаркет Walmart струва 10 долара, но при F1 трябва да е оригинален със съответната система за закрепване. И струва 800 долара.
На всичко отгоре след около година трябваше да премина и обслужване на двигателя, което напълно ме убеди, че е време за раздяла. Сега съм наясно, че това е една от най-глупавите сделки, които някога съм правил с някой от хилядите автомобили, които са минали през ръцете ми. Та сега някои бройки на McLaren F1 струват по 15 млн. долара!"
P.S. Брус Вейнер продава своя McLaren F1 в eBay за 1,65 млн. долара, като купувачът дори не вижда автомобила и не се обажда на продавача. Той просто превежда парите още същия ден, в който се появява обявата.
Снимки: Motor