fallback

Революция: електромобил с 5000 км пробег?

Принципно нова батерия отменя нуждата от зарядни станции и намалява чувствително разходите

Принципно нова батерия може да предизвика истинска революция при електромобилите, ако създателите й наистина успеят до две-три години да я направят приложима в по-голям мащаб. Разработката е на учени от американския университет Purdue и позволява изминаването на близо 5000 километра с междинни допълвания на електролит на всеки 500 км - процедура, която ще е по-проста дори от сегашното зареждане на бензин на бензиностанцията.

Проф. Джордж Къшман

На практика екипът, воден от професора по математика и планетарни науки Джордж Къшман, е усъвършенствал т. нар. "поточна" батерия, която разчита на химична реакция между течен електролит и метален анод. В случая електролитът е вода, етанол и различни соли, а анодът е алуминиев или цинков. Химичната реакция между тях произвежда едновременно електричество и водород, който също се превръща в ток от горивната клетка на автомобила. Понеже се произвежда на място, водородът може да се съхранява при налагяне от 20-30 паскала, вместо при 10 000, както е при съществуващите водородни коли.

 

Системата има няколко големи плюса пред литиево-йонните батерии, които днес доминират при електромобилите. Първо, тя не използва големи количества от редки или скъпи за добиване материали като литий, кобалт и пр. Второ, поточната батерия на практика заличава единия най-голям проблем при електромобилите - ограничения пробег и дългото време за зареждане. Къшман твърди, че неговата батерия може да задвижва кола над 300 мили (483 км) с едно зареждане на електролит, след което течността трябва да се подмени. На всеки 3000 мили (4830 км) трябва да се подменя и металният анод, което ще струва около 65 долара, пресмята професорът. Това прави около 1.30 долара за 100 км. Цената на електролита също не е известна, но понеже е на водна основа, вероятно той ще струва доста по-малко от бензина.

"Това може да промени радикално ситуацията при електромобилите, понеже не изисква скъпо строителство на зарядни станции и подмяна на електропреносната мрежа", обяснява проф. Къшман. Доливането на електролит спокойно може да става чрез съществуващите бензиностанции, а подмяната на анода - в сервизите за смяна на масло.

Поточните батерии не са нещо ново, но до момента не са имали приложение в транспорта заради твърде ниската си енергийна плътност. Къшман твърди, че екипът му е преодолял това чрез по-висока скорост, с която електролитът се движи в системата, и използването на по-силен оксидант. Неговата батерия има капацитет до 1300 ват-часа на килограм, или три до пет пъти повече от съвременна литиево-йонна батерия.

Къшман и колегата му Ерик Науман са основали компанията IFBattery и вече провеждат полеви изпитания с малки колички за голф. Прави впечатление доста големият обем на ползваните батерии, но двамата уверяват, че системата ще стане по-компактна, преди да бъде приложена в леки автомобили.

АКТУАЛИЗИРАНО на 16.05.2020: По последни сведения екипът на проф. Къшман работи усилено върху намаляването на размерите на системата си и очаква да намери партньор за производство на тестови серии най-късно догодина.

 

 

fallback
  • #10
    Енергон ( преди 5 години )
    Виж предния коментар! И при ДВГ и при водородна клетка, остава открит първоначалния източник на енергия?? Описано е перпетум мобиле близко на това предложено от Юл Браун (Юли Вълков) заради което бе убит чрез самолетна катастрофа и черпи енергия от вакуума. Този Джон Къшман ще малко ще поумре, за което ще му се помогне от петролния бизнес!
  • #9
    Енергон ( преди 5 години )
    Публикацията с нещо заблуждава. Никъде не се говори за зареждане с ток, че да се постигне 5 пъти по-висока енергийна плътност от тази на литиевия акумулатор. Няма такъв електролит в електрохимията! Но се говори за добив на водород и кислород, като се ползва само за потребление на водорода, щото ако се е съхранявал в бутилка ще е с 500 пъти по-високо налягането! Не се говори за ДВГ, работещ на водород. Остава добитият водород се подава към водородна клетка за директно добиване на ток към ел.мотор
  • #8
    Топловод ( преди 5 години )
    На марс ползват или слънчеви панели или атомни батерии. И в двата случая мощността е смешно малка и скоростта на придвижване - ниска. Дума не може да става за сравнение с автомобил.
  • #7
    Топлата е измислена ( преди 5 години )
    Всички тия космически агенции които изпращат, марсоходи и извеждат спътници в космоса,да не си мислите че на Марс има зарядни станции,
  • #6
    Нафталин ( преди 5 години )
    Това го може всеки дизелак - каква е разликата? Може би в това, че с техният електролит емисиите на СО2 ще са три пъти по-високи? Tова са го можели още в 19-ти век с парните машини.
  • #5
    До тинтири-минтири ( преди 5 години )
    А сега на 500км не наливаш ли нафта или бензин бе? А на 5000км не сменяш ли филтър? Същата работа е, но без замърсяването. Дано се осъществи и автомобилните производители го развият.
  • #4
    Тинтири-минтири ( преди 5 години )
    Поредните дивотии - 5000 км ама ако на 500 и на 5000 сменяш, само заглавието е гръмко. А да не говорим колко ако и може би има в текста.
  • #3
    анонимен ( преди 5 години )
    А дано най-после се направи нещо по въпроса с електромобилите, че тези нафтови печки ни изтровиха. Такава смрад, сажди и мръсотия бълват, че наистина е станало нетърпимо просто. И не говоря само за тези с махнатите катализатори и чипосани, а за чисто нови коли на по 1-2 години с евро 6. Гледам ги по светофарите като тръгват и се набират как си изпушват доволно.
  • #2
    .. ( преди 5 години )
    А дано!Лощото е, че в БГ това ще дойде след 50 години, тогава обаче по тези земи ще са останали само джагали.
  • #1
    Loco ( преди 5 години )
    Проблемът с поточните батерии е, че не понасят много добре движението :) Но това може да е добро решение за обществен транспорт, особено след като разни политици се изхвърлиха, че ще забранят ДВГ през 2030, 2040 и пр.
fallback
Последни