fallback

Революция: електромобил с 5000 км пробег?

Принципно нова батерия отменя нуждата от зарядни станции и намалява чувствително разходите

Принципно нова батерия може да предизвика истинска революция при електромобилите, ако създателите й наистина успеят до две-три години да я направят приложима в по-голям мащаб. Разработката е на учени от американския университет Purdue и позволява изминаването на близо 5000 километра с междинни допълвания на електролит на всеки 500 км - процедура, която ще е по-проста дори от сегашното зареждане на бензин на бензиностанцията.

Проф. Джордж Къшман

На практика екипът, воден от професора по математика и планетарни науки Джордж Къшман, е усъвършенствал т. нар. "поточна" батерия, която разчита на химична реакция между течен електролит и метален анод. В случая електролитът е вода, етанол и различни соли, а анодът е алуминиев или цинков. Химичната реакция между тях произвежда едновременно електричество и водород, който също се превръща в ток от горивната клетка на автомобила. Понеже се произвежда на място, водородът може да се съхранява при налагяне от 20-30 паскала, вместо при 10 000, както е при съществуващите водородни коли.

 

Системата има няколко големи плюса пред литиево-йонните батерии, които днес доминират при електромобилите. Първо, тя не използва големи количества от редки или скъпи за добиване материали като литий, кобалт и пр. Второ, поточната батерия на практика заличава единия най-голям проблем при електромобилите - ограничения пробег и дългото време за зареждане. Къшман твърди, че неговата батерия може да задвижва кола над 300 мили (483 км) с едно зареждане на електролит, след което течността трябва да се подмени. На всеки 3000 мили (4830 км) трябва да се подменя и металният анод, което ще струва около 65 долара, пресмята професорът. Това прави около 1.30 долара за 100 км. Цената на електролита също не е известна, но понеже е на водна основа, вероятно той ще струва доста по-малко от бензина.

"Това може да промени радикално ситуацията при електромобилите, понеже не изисква скъпо строителство на зарядни станции и подмяна на електропреносната мрежа", обяснява проф. Къшман. Доливането на електролит спокойно може да става чрез съществуващите бензиностанции, а подмяната на анода - в сервизите за смяна на масло.

Поточните батерии не са нещо ново, но до момента не са имали приложение в транспорта заради твърде ниската си енергийна плътност. Къшман твърди, че екипът му е преодолял това чрез по-висока скорост, с която електролитът се движи в системата, и използването на по-силен оксидант. Неговата батерия има капацитет до 1300 ват-часа на килограм, или три до пет пъти повече от съвременна литиево-йонна батерия.

Къшман и колегата му Ерик Науман са основали компанията IFBattery и вече провеждат полеви изпитания с малки колички за голф. Прави впечатление доста големият обем на ползваните батерии, но двамата уверяват, че системата ще стане по-компактна, преди да бъде приложена в леки автомобили.

АКТУАЛИЗИРАНО на 16.05.2020: По последни сведения екипът на проф. Къшман работи усилено върху намаляването на размерите на системата си и очаква да намери партньор за производство на тестови серии най-късно догодина.

 

 

fallback
  • #20
    СМОГ ( преди 5 години )
    Патентите за батериите и ултракондензаторите от ново поколение, които правят безсмислен двигателя с вътрешно горене, по една случайност до един са собственост на петролните гиганти и си стоят замразени. Пък баламите сипвай тунджа за половин заплата и в замяна живей в смрад и псувай колите на ток. Страаашен цирк! :D
  • #19
    До Дизелфен ( преди 5 години )
    Кажи развитата технология колко чаркалаци още изсипа под предния капак. Дизеловия двигател който е бил проектиран да ползва всякакво гориво, да е с голям ресурс и проста конструкция в момента е едно изпилено, капризно, усложнено устройство с наистина нисък разход на гориво и добра тяга. Всичко останало е кошмар - проектиране, изработка, поддръжка, диагностика.
  • #18
    Дизелфен ( преди 5 години )
    До преди десетина години дизелите замърсяваха два пъти повече, от колкото днешните модерни дизелови мотори. Самата дизелова технология се разви страшно много за десетина години, от всяка гледна точка - екологична, икономична, дори и просто като усещане зад волана. И сега какво? Всичко в кофата!!! А според мен има още хляб в тази технология. Времето ще покаже...
  • #17
    анонимен ( преди 5 години )
    Поредния кюрфишек
  • #16
    Петров ( преди 5 години )
    Типично просташки български коментари! Ако, преди 10 години кажеш пред някой, че дизелите нямат бъдеще, и света ще ги зареже, щяха да те одерат жив специалистите от форумите. Добре, че света се развива ВЪПРЕКИ българите.
  • #15
    Мошенник е ( преди 5 години )
    От тоз мермерски по-голям мошенник няма!
  • #14
    Dido ( преди 5 години )
    Този е американския брат'чед на нашенския доктор Мермерски!! :-) :-) :-)
  • #13
    чочо ( преди 5 години )
    Ако написаното е поне 60% вярно хората на снимката отдавна да бяха разтворени във сярна кисилина.Петролните компании биха ги ликвидирали начаса.Никой няма да си остави бизнеса за трилиони заради едни шантави учени.Така че това което сте публикували е поредната щурутия за забавление на късопишковците дето се упражняват в ръсене на акъл в сайтчето ви.
  • #12
    Не е ново изобретени ( преди 5 години )
    Това е измислено още 19 век. даже в началото на 20 век е имало работещи електрически прототипи. Но не са могли да се развият защото бензиновия двигател става популярен и хората изоставят ел. разработките. Тогава не са мислили за екология. И така до днес.Чак сега почнаха последните 10г почнаха да ги развиват отново.
  • #11
    Енергон ( преди 5 години )
    Възможно ли е етанол плюс тайнствени акумулиращи соли да имат 5 пъти по-висока енергийна плътност от досегашните акумулатори? И да е така цената да е по-ниска от тази на бензина и водката?
fallback
Последни