По-скъпа от една хиперкола може да бъде само нейната специална версия. Но дори да имате всички пари на света, няма как просто да се обадите на дилъра и да си я поръчате. Обикновено, тези машини се разпродават, още преди да бъдат произведени. Как обаче може да се окажете сред щастливците, които ще притежават приемника на LaFerrari или на Porsche 918 Spyder? На този въпрос отговаря Еди Болиън, който в продължение на 6 години е ръководил дилърски център на Lamborghini в Атланта.
"В салона на LaFerrari има табелка с надпис "1\499", но всъщност тя може и да заблуждава, тъй като мнозина смятат, че Ferrari е произвел повече автомобили от предварително обвените. Около тези цифри винаги витаят слухове, като най-често се твърди, че някои номера са дублирани. Затова преди няколко дни пуснах проекта VINwiki, който представлява база за автомобили по техния VIN-номер.
Сервизът веднага започна да се използва, за да се следят редки автомобили. Ние първи направихме списък с хиперколите Ferrari Enzo. Сега в него има 490 уникални екземпляра, въпреки че от компанията обявиха производството на 399 коли. Още една беше изпратена във Ватикана, а няколко са напълно унищожени след катастрофи.
Излиза, че реалният обем на производсво е с 20% по-висок и то този начин привилигерованите клиенти остават излъгани. Те обаче няма как да се оплачат, тъй като за този период Enzo поскъпна 5 пъти. И никой от тях не би искал да си развали отношенията с производителя, като съответно загуби правото за закупуване на подобна кола.
В същото време, модели като Porsche 918 Spyder и McLaren P1 първоначално страдаха от липса на интерес, но след като бяха продадени всички бройки, те поскъпнаха двойно. Цената на LaFerrari скочи 3 пъти. Както виждате, това е страхотна инвестиция, от която всеки би се възползвал.
На пръв поглед изглежда, че не е трудно да попаднеш сред VIP-клиентите. Производителите залагат на един прост принцип, за да отделят тези хора от общата маса и той се обединява от акронима LOVE. L — loyality (лояност), O — опции, V — volume (количество), и E — events (събития). Ако покриете тези критерии, можете да си купите всичко, което поискате.
Правило №1: лоялност
Когато правех поръчки за Enzo, подборът се извършваше спрямо броя коли Ferrari, купени като нови от дилър на марката. С LaFerrari става по-трудно, тъй като там компанията подробно разглеждаше колекцията коли на марката, която кандидат-купувачът притежава. Факт е, че изискванията са различни при отделните производители, но най-важното е лоялността.
Трябва да бъдете предан на дадена марка, а още по-добре на определен дилър. За да се ускори процеса, може да продадете колите на други производители. Е, оставате си нещо за каране - например, ако искате да предизвикате доверие у McLaren, запазате си някой Mercedes. Като цяло, купувайте спортни коли само от една марка. И не давайте оценки за нея във форумите и социалните мрежи. Класическите марки искат тишина и реагират доста остро, ако публично изявите недоволство.
Нещо повече - бъдете снизходителни, ако не що не е наред. Та тези коли се правят от живи хора и никой не е застрахован от грешки. Никога не давайте под съд производителя, а търсете баланса в отношенията си с него. Ако си затворите очите за някакъв проблем, шансовете ви за получаване на ексклузивна кола се увеличават.
Правило №2: опции
За да попаднете в списъка на производителя по-бързо, поръчвайте коли с максимален брой допълнителни опции. Тук има и известен проблем, тъй като цената на тези автомобили пада и те не се търсят особено на вторичния пазар. Все пак, поръчвайте си модели, които не се търдят много, вкарвайте максимален брой опции и използвайте услугите на заводските програми за индивидуализация - например, McLaren Special Operations, Ferrari Tailor Made или Lamborghini Ad Personam.
Ще ви дам пример - Ferrari продава близо 9000 коли на година и не може да държи под око всичките си клиенти. Ако обаче поръчате опции за 200 000 долара за кабриолета Portofino, със сигурност ще ви забележат. Главният принцип е уникалността, който ще ви позволи да оидете в завода, сам да изберете спецификациите на автомобила и да се отделите от общата маса купувачи. Дори можете да си поръчате специален цвят за 50 000 долара, който да бъде кръстен на ваше име.
А ако често започнете да поръчвате подобни коли, то ще ви познават дори хората в завода. "Я, ето го онзи младеж от Атланта", ще казват рботещите на конвейера. За производителите, а и за дилърите, опциите са много важни, тъй като от тях се печели и най-много. И ще оценят това, че купувате кола за 200 000 долара с опции за още 50 000, например.
Правило №3: количество
Ще ви се наложи да си купувате коли, независимо дали искате или не. Например, Porsche предлага всевъзможни специални версии и ако дилърът ви се обади, за да ви предложи някоя от тях, не му отказвайте. Защото, той ще си намери друг клиент, който ще приеме и ще се окаже в по-добра ситуация. А с дилъра трябва да бъдете приятели!
Например, ако искате да привлечете вниманието на Ferrari, не е достатъчно само да ки купите 488 Spider и 812 Superfast. По-добре добавете към тях GTC4Lusso и Portofino, като е желателно те да бъдат индивидуализирани от Tailor Made. Тогава ще ви забележат, гарантирано.
Може да ви помогне и интересът към коли на старо. В някои случи по-лесно ще се сдобиете с VIP-статут, ако си купите McLaren F1, реставриран и обслужен от завода във Великобритания. Това ще ви помогне, когато си поръчате бъдещия триместен McLaren Speedtail.
Правило №4: събития
Всички производители ежемесечно организират различни мероприятия, на които събират своите клиенти. Състезателни академии, стартове от Формула 1, срещи на дилъри и какво ли още не. Покани за тези събития ще започнете да получавате, след като си купите кола, и е желателно, да ги посещавате възможно най-често. Вярно е, че е доста скъпо, но това е отлична възможност.
С времето броят на тези събития ще се увеличи, а това е мястото, на което със сигурност ще получите информации за непродадени автомобили. Ще ви дам пример - McLaren разполагаше до последно с 20 непродадени бройки от P1, въпреки обявения огромен интерес към модела. И се е случвало, клиент да си поръча McLaren 650S или 675LT, а да му предложат и P1.
Представете си, че искате да станете VIP-клиент на McLaren и имате достатъчно пари, за да си го позволите. Отивате при дилъра и се поръчвате 720S, 720S Spider, 570S Spider или 600LT с опции за 100 000 долара. Тогава ще привлечете вниманието. И ще можете да кажете на търговеца: "Слушай, чух, че целият тираж на Senna е продаден, но не може ли да се намери някоя изостанала тестове кола? Преправете я така, както ви е нужна, а аз ще е я платя, като вие ще можете да я ползвате за различни изложби".
Може да добавите, че самият вие ще присъствате на всяко мероприятие на McLaren, като ще носите фирмените дрехи на компанията. Със сигурност, ще се окаже, че има още някоя изостанала бройка от Senna, а когато се разпределят квотите за приемник на P1, вие ще се окажете на челните места в листата.
Най-важното, което трябва да запомните е, че хиперколата е нещо различно. Ако се грижите добре за нея и я обслужвате както тряба, тя ще ви донесе огромна печалба при препродажба по-късно".