Сезон 2022 година ще отбележи появата на хибридни автомобили в световния рали шампионат, обяви президентът на ФИА Жан Тод. Шефовете на ФИА обсъждат навлизането на алтернативните горива и системи за задвижване в рали спорта от началото на миналата година, но досега лидер беше световния раликрос шампионат, където електрификацията беше насрочена за сезон 2020, но май ще се отложи.
Единственият сериозен шампионат с електрически автомобили е Формула Е, като надпреварата, където участват все повече автомобилни компании стартира през декември петия си сезон с ново поколение болиди. Във Формула 1 хибридното задвижване се използва от години, като периодично се чуват гласове за опростяване на тези системи, които са твърде сложни и скъпи.
Тод призна, че е недоволен от бавното навлизане на хибридните и електрически технологии в спорта и хвърли вината за това върху автомобилните производители.
„За мен е изключително неприятно да отбележа, че в ралитата няма и наченки поне на използването на хибридни системи и нови технологии – обясни Тод. – Причината, както разбрах аз, се крие в това, че производителите, които участват в шампионата не искат да използват новите технологии, не искат промени в правилата.
„Това е неприемлива за мен позиция, на автомобилните изложения във Франкфурт, Париж, Китай, Япония, Женева, виждам само нови технологии. Неприятно е, че световен шампионат на ФИА не иска новите технологии. Но най-накрая производителите са наясно, че имаме нужда от някаква степен на хибридизация. Сега техническия екип на ФИА, заедно с представители на производителите работят по правилата за сезон 2022 в световния рали шампионат.”
Настоящият цикъл на хомологираните WRC автомобили изтича през 2021 година, така че новите правила ще донесат сериозни промени. Но от ФИА обещаха повече подробности за новите WRC коли по-късно тази година.
„Ще има някаква форма на хибридизация на колите за 2022, това е задължително – заяви новият шеф на световните шампиони при конструкторите за миналата година M-Sport Рич Милънър. – Това е единственият начин част от производителите да останат в спорта, както и единственият начин WRC да привлече нови участници.
„Много е важно тези правила да бъдат оповестени тази година. Така ще можем да предложим на някой нов участник и да разберем дали една или друга автомобилна компания се интересува от такава състезателна програма.”